افزایش نرخ بهره ترکیه چه پیامدهایی برای ایران دارد؟

بانک مرکزی ترکیه در اقدامی یکباره 5 درصد نرخ بهره این کشور را بالا برده و به 30 درصد رسانده است. هدف از چنین کاری مقابله با تورم چشمگیری است که در دو ماه گذشته روی این کشور حاکم بوده است.

بانک مرکزی ترکیه در اقدامی یکباره 5 درصد نرخ بهره این کشور را بالا برده و به 30 درصد رسانده است. هدف از چنین کاری مقابله با تورم چشمگیری است که در دو ماه گذشته روی این کشور حاکم بوده است.

خبرهایی که از ترکیه به گوش می‌رسد حاکی از این است که بانک مرکزی این کشور نرخ بهره را به شدت بالا برده است. سطح عمومی قیمت‌ها ترکیه دوباره روند افزایشی طی کرده و تورم ماهانه در دو ماه گذشته بالای 9 درصد بوده است. تورم نقطه‌ای این کشور هم به 59 درصد رسیده است. همه این موارد باعث شده تا بانک مرکزی این کشور بخواهد در اقدامی با افزایش نرخ بهره با تورم مقابله کند. اما این تورم چه پیامدهایی روی این کشور و ایران دارد؟

بر اقتصاد ترکیه چه گذشت؟

وضعیت اقتصادی همسایه شمال غربی ایران در سال‌های اخیر چندان خوب نبوده است. با این حال و با وجودی که افزایش نرخ بهره برای بهبود تورم توصیه می‌شد، این کشور سیاست‌های دیگری را طی کرد. گاهی این سیاست‌ها برعکس و با افزایش مجدد دستمزدها همراه بود. با این حال، به نظر می‌رسید انگیزه‌های انتخاباتی پشت چنین سیاست‌های متضادی باشد. پس از پیروزی اردوغان در انتخابات 4 ماه پیش، این کشور افزایش نرخ بهره را در پیش گرفت و رئیس بانک مرکزی خود را نیز عوض کرد. حالا نرخ بهره این کشور در چهارمین رشد متوالی خود در ماه‌های اخیر به 30 درصد رسیده است. به این ترتیب یکباره نرخ بهره این کشور 5 درصد بالا رفته است. این عدد بیشترین مقدار از سال 2003 به این سو برای ترکیه محسوب می‌شود. فعلا این خبر نتوانسته لیر را حتی کمی در برابر دلار تقویت کند.

افزایش نرخ بهره چه پیامدهایی برای ترکیه و ایران دارد؟

سیاست افزایش نرخ بهره در صورتی که موفقیت‌آمیز باشد، به معنای افزایش ارزش لیر در برابر سایر ارزها خواهد بود. در صورت این اتفاق و کاهش تورم آن کشور، لیر در برابر ریال تقویت می‌شود. در نتیجه، واردات کالاها و خدمات از این کشور برای ایرانیان گرانتر می‌شود. ترکیه در سال 1401 هم از نظر صادرات و هم واردات سومین شریک تجاری ایران بوده است. حجم صادرات به ترکیه از سوی ایران در این سال 7.6 میلیارد دلار و حجم واردات از آن کشور 6.16 میلیارد دلار بوده است. بالا رفتن چشمگیر نرخ بهره و موفقیت آن ممکن است ارزش تجارت دو کشور را تغییر دهد. علاوه بر این، ممکن است روی تقاضای سفر ایرانیان به این کشور هم اثر بگذارد. نمودار زیر نرخ بهره ترکیه را در سال‌های اخیر نشان می‌دهد.

//