جکسون هول و فدرال رزرو

3 نکته تاثیرگذار سخنرانی رئیس فدرال رزرو روی بازارها

در تازه ترین نشست جکسون هول، اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا باعث کاهش قیمت طلا در بازار جهانی شد. این نشست روز جمعه برگزار شد.

در تازه ترین نشست جکسون هول، اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا باعث کاهش قیمت طلا در بازار جهانی شد. این نشست روز جمعه برگزار شد.

روز جمعه نشست جکسون هول برگزار شد و رئیس فدرال رزرو یعنی جروم پاول در آن سخنرانی کرد. نکاتی که در این سخنرانی مطرح شد، روی بازارها تاثیرگذار است و دیدگاه فدرال رزرو نسبت به متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان را در این کشور مطرح می‌کند. این دیدگاه روی بازارهای مالی و سرمایه گذاران هم تاثیر زیادی خواهد گذاشت. به همین دلیل هم در اینجا به 3 نکته مهم که در نشست جکسون هول مورد اشاره قرار گرفت، می‌پردازیم.

نشست جکسون هول چیست؟

نشست اقتصادی سه روزه جکسون هول یک کنفرانس سالانه بین‌المللی است که میزبان آن بانک فدرال رزرو کانزاس سیتی در جکسون هول ایالات متحده است و روسای بانک‌های مرکزی سراسر دنیا در آنجا گرد هم می‌آیند. در این نشست در مورد رویدادهای جهان و روندهای مالی بحث می‌شود. سمت و سوی نرخ بهره در دنیا نیز در این نشست مشخص می‌شود.

نکته اول: تورم همچنان بالاست

یکی از نکات مهم مطرح شده از سوی پاول این است که با وجود پایین آمدن تورم از نقطه اوجش، همچنان بالاست. به گفته پاول فدرال رزرو حاضر است در صورت لزوم نرخ بهره را بالاتر ببرد تا زمانی که مطمئن شود تورم به شکلی پایدار به سمت هدف پایین می‌آید.

نکته دوم: نرخ تورم 2 درصد هدف بانک مرکزی است

آخرین آمار تورم از آمریکا نشان می‌داد این نرخ در آن کشور به 3.2 درصد رسیده است. با این حال، تورم هدف همان دو درصد است.

نکته سوم: ارزیابی مستمر تا رسیدن به هدف

نکته آخر پاول در این نشست آن است که پیشرفت کار ارزیابی خواهد شد و به تدریج در مورد سیاست پولی و نرخ بهره تصمیم‌گیری می‌شود. این اظهارات جروم پاول روی بازارها نیز تاثیر گذاشت.

احتمال افزایش نرخ بهره در آینده، باعث افت قیمت طلا در بازار جهانی شد.

//