چین بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان

چین چگونه به بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان تبدیل شد؟

در طول قرن گذشته، صنعت خودروسازی همواره تحت تسلط چند کشور خاص بوده است: ایالات متحده، آلمان، ژاپن و کره جنوبی. اما اکنون چین نیز به جمع مدعیان پیوسته است.

در طول قرن گذشته، صنعت خودروسازی همواره تحت تسلط چند کشور خاص بوده است: ایالات متحده، آلمان، ژاپن و کره جنوبی. اما اکنون چین نیز به جمع مدعیان پیوسته است.

بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان

در طول قرن گذشته، صنعت خودروسازی همواره تحت تسلط چند کشور خاص بوده است: ایالات متحده، آلمان، ژاپن و کره جنوبی. برندهای خودرویی مانند فورد، مرسدس بنز، تویوتا، کیا، آئودی و فولکس واگن به شدت به فرآیند تولید در این بازارها، از مرحله طراحی تا مرحله آزمایش و بررسی کیفیت، متکی بودند.

با این حال، در دهه های گذشته یا بیشتر، ما شاهد تغییر در صنعت خودرو بوده ایم. در حالی که بازیگران کلیدی ذکر شده مانند آلمان و ژاپن هنوز برخی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو در جهان هستند، تعداد خودروهای فروخته شده در حال کاهش است و همه اینها به لطف یک بازیگر جدید در بازار است: دومین اقتصاد بزرگ جهان، چین.

طبق گزارشی که توسط انجمن خودروهای مسافری چین انجام شده است، تعداد تولید خودروی سواری در این کشور در سال 2022 به بیش از 27 میلیون دستگاه رسیده است که این کشور را به بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان تبدیل کرده است. همچنین چین تنها در سال 2022، 2.5 میلیون خودرو در سراسر جهان صادر کرده است که آن را به دومین صادرکننده بزرگ جهان پس از آلمان تبدیل کرده است.

ظهور خودروسازان چینی

چین قبل از اینکه به بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان تبدیل شود، مشکلات و موانع زیادی برای غلبه بر آن داشت. چین در دهه 50 شروع به آزمایش ساخت خودرو کرد. با این حال، آنها فاقد فناوری‌ها و حمایت‌هایی بودند که تولید خودرو را در اولویت قرار دهند. تنها در دهه 1980 بود که آنها شروع به پیشرفت کردند، زیرا دولت اصلاحاتی را آغاز کرد که امکان سرمایه گذاری خارجی را فراهم کرد و به چین کمک کرد تا وارد بازار رقابتی خودرو شود.

با این حال، مسیر موفقیت آنها پر از چالش‌های بسیاری بود. با توجه به اشباع بیش از حد بازار خودرو، تولیدکنندگان چینی با رقابت بازیگران کلیدی جهانی مانند ایالات متحده و آلمان مواجه شدند. این بازیکنان ده‌ها سال برای تنظیم دقیق و خلق خودروی بی‌نقص فرصت داشتند و چین زمان سختی را برای رقابت با آنها سپری کرد. مواد با کیفیت پایین و عدم آگاهی از برند برخی از بزرگترین چالش هایی بود که آنها باید با آن روبرو می شدند. با این حال، چینی ها پافشاری کردند و سرمایه گذاری خود را روی تحقیق و توسعه، بهبود فرآیندهای تولید و ایجاد مشارکت با شرکت های خارجی متمرکز کردند.

همه این تلاش‌ها به جیلی و چری، دو تا از بزرگ‌ترین خودروسازان چین، کمک کرد تا پیشتاز باشند. آنها صادرات محصولات خود را به کشورهای دیگر در اوایل دهه 2000 آغاز کردند و تا سال 2009، چین به بزرگترین بازار خودرو در جهان تبدیل شد. دولت چین از نتیجه راضی بود و با ارائه مشوق های مالیاتی و کمک های مالی برای تشویق رشد به حمایت از صنعت ادامه داد. با همه این عوامل، صنعت خودروسازی چین به یک رقیب جهانی تبدیل شده بود.

ویژگی های کلیدی خودروهای ساخت چین

برخلاف اکثر برندهای غربی که به بازارهای بالا رفته اند، خودروسازان چینی همچنان بر تولید وسایل نقلیه مقرون به صرفه تمرکز کرده اند و آنها را به گزینه ایده آلی برای مردم تبدیل کرده است.

طراحی های نوآورانه با پیشرفت های تکنولوژیکی نیز برای این تولیدکنندگان ضروری بوده است. بسیاری از مدل‌های جدید خودروهای چینی کاملاً الکتریکی، هیبریدی و/یا مجهز به ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم‌های کمک راننده و سرگرمی هستند.

اگرچه چین دیرتر وارد بازار خودرو شد، اما توانست رقبای خود را شکست دهد و به یکی از بزرگترین بازیگران جهان تبدیل شود. با توجه به فناوری به عنوان تمرکز اصلی آنها، شرکت ها باید یاد بگیرند که از آن برای شکل دادن به آینده صنعت خودرو استفاده کنند.

چین بزرگترین خودروساز جهان

منبع: Statista

//