منابع طبیعی جهان در اختیار کدام کشورها هستند؟

کدام کشورها بیشترین منابع طبیعی را در جهان دارند؟

منابع طبیعی مانند نفت، گاز، مواد معدنی و الوار برای کشورها بسیار ارزشمند هستند. آنها می توانند منبع درآمد و یا حتی قدرت ژئوپلیتیکی برای صاحبانشان فراهم کنند.

منابع طبیعی مانند نفت، گاز، مواد معدنی و الوار برای کشورها بسیار ارزشمند هستند. آنها می توانند منبع درآمد و یا حتی قدرت ژئوپلیتیکی برای صاحبانشان فراهم کنند.

 منابع طبیعی جهان در اختیار کدام کشورها است؟

منابع طبیعی مانند نفت، گاز، مواد معدنی و الوار برای کشورها بسیار ارزشمند هستند. آنها می توانند منبع درآمد و یا حتی قدرت ژئوپلیتیکی برای صاحبانشان فراهم کنند.

10 کشور برتر که بیشترین منابع طبیعی را در اختیار دارند کدامند؟

منابع طبیعی جهان در اختیار کدام کشورها است؟

  1. روسیه

منابع طبیعی کلیدی: زغال سنگ، نفت، گاز، طلا و الوار

ارزش خالص منابع طبیعی: 75.7 تریلیون دلار

روسیه یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان از نظر منابع طبیعی است. این کشور پیشرو در ذخایر گاز و تولید گاز، دومین در تولید نفت و دارای ذخایر قابل توجه زغال سنگ است. روسیه همچنین یکی از ثروتمندترین کشورها از نظر ذخایر طلا است. با وجود این ثروت، درآمد سرانه آن هنوز تنها یک چهارم بیشتر از درآمد سرانه کشورهای OECD است.

  1. ایالات متحده آمریکا

منابع کلیدی: مس، نفت، گاز طبیعی و طلا

ارزش خالص منابع: 45 تریلیون دلار

ایالات متحده از نظر منابع طبیعی از جمله زمین، آب، نفت و زغال سنگ غنی است. علاوه بر این، این کشور با جمعیت متنوع خود متمایز می شود و با نیروی کار با تحصیلات عالی در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک می کند. این امر به نوآوری و رشد اقتصادی در ایالات متحده کمک کرده است.

  1. عربستان سعودی

منابع کلیدی: الوار، گاز طبیعی و نفت

ارزش خالص منابع: 34.4 تریلیون دلار

عربستان سعودی با داشتن 17 درصد از ذخایر اثبات شده نفت جهان، بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است. علاوه بر این، عربستان سعودی دارای 240 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی و ذخایر قابل توجهی از مواد معدنی مانند فلدسپات، گچ، نمک، میکا، گوگرد، تانتالیم و نیوبیم است.

  1. کانادا

منابع کلیدی: نفت، گاز طبیعی، الوار، اورانیوم و فسفات

ارزش خالص منابع: 33.2 تریلیون دلار

کانادا دارای منابع طبیعی فراوانی است که سهم قابل توجهی در اقتصاد آن دارد. ذخایر نفت کانادا سومین ذخایر بزرگ جهان است. علاوه بر این، این کشور دارای پنجمین ذخایر بزرگ زغال سنگ است.

  1. ایران

منابع کلیدی: گاز طبیعی و نفت

ارزش خالص منابع: 27.3 تریلیون دلار

ایران کشوری با منابع فراوان نفت، گاز، زغال سنگ و مواد معدنی مختلف است. این کشور دومین ذخایر اثبات شده گاز طبیعی در جهان و چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت خام را دارد. به غیر از نفت، سایر منابع مهم شامل پسته و محصولات غذایی است. ایران یکی از 10 کشور برتر تولید محصولات کشاورزی است و به امنیت غذایی کامل نزدیک شده است.

  1. چین

منابع طبیعی کلیدی: الوار و زغال سنگ

ارزش خالص منابع طبیعی: 23 تریلیون دلار

چین دارای حدود 23 تریلیون دلار منابع طبیعی از جمله زغال سنگ، فلزات خاکی کمیاب، الوار، زمین های قابل کشت، سنگ آهن، طلا، بوکسیت، نیروگاه های آبی و الماس است. منابع چین باعث رشد اقتصادی شده است، اما جمعیت زیاد و توزیع نابرابر این منابع همچنان چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

  1. برزیل

منابع طبیعی کلیدی: طلا و اورانیوم

ارزش خالص منابع طبیعی: 21.8 تریلیون دلار

برزیل کشوری با منابع فراوان از جمله مواد معدنی، جنگل‌ها و منابع آب شیرین است. برزیل همچنین میزبان انواع مختلفی از گونه های جانوری و گیاهی است که منجر به ایجاد واحدهای حفاظتی متعددی شده است که به عنوان نماد تنوع زیستی عمل می کنند.

  1. استرالیا

منابع کلیدی: زغال سنگ، مس، سنگ آهن و چوب

ارزش خالص منابع: 19.9 تریلیون دلار

استرالیا با بیش از 350 معدن فعال که 19 ماده معدنی ارزشمند از جمله بوکسیت، سنگ آهن، لیتیوم، عناصر خاکی کمیاب، طلا، سرب، الماس و ماسه های معدنی را تولید می کنند، پیشرو در معدن است. این کشور همچنین بزرگترین صادرکننده زغال سنگ و گاز طبیعی است و جزایر اقیانوس آرام دارای ذخایر فلزی هستند اما هزینه های بالای نفت و گاز توسعه آنها را محدود می کند.

  1. عراق

منابع کلیدی: گاز طبیعی و نفت

ارزش خالص منابع: 15.9 تریلیون دلار

عراق کشوری است که منابع طبیعی غنی از جمله 143 میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده نفت و 137 تریلیون فوت مکعب ذخایر قطعی گاز دارد. همچنین دارای دشت های وسیعی است که برای فعالیت های کشاورزی و منابع آب زیرزمینی تجدیدپذیر مناسب است.

  1. ونزوئلا

منابع کلیدی: آهن، گاز طبیعی و نفت

ارزش خالص منابع: 14.3 تریلیون دلار

ونزوئلا کشوری نفت خیز است و دارای بزرگترین ذخایر در جهان است. نفت 95 درصد از صادرات و درآمد دولت را تشکیل می دهد، در حالی که گاز طبیعی و سایر مواد معدنی مانند طلا، الماس، زغال سنگ، آلومینیوم، مس و نیکل نیز به اقتصاد کمک می کنند. این کشور یکی از اعضای موسس اوپک است.

منابع طبیعی در جهان

کشورهایی که بیشترین منابع طبیعی را دارند، چه وجه مشترکی با هم دارند

منابع طبیعی برای بقای هر ملتی ضروری است. آنها مواد لازم برای صنعت و تولید و همچنین منبع انرژی و غذا را فراهم می کنند.  با نگاهی به این 10 کشور برتر با بیشترین منابع طبیعی، به راحتی می توان فهمید که چرا آنها برای اقتصاد جهانی بسیار مهم هستند. این کشورها با منابع غنی منابع خود، احتمالاً در سال های آینده قدرتمند و تأثیرگذار باقی خواهند ماند.

رتبه کشور ارزش منابع (تریلیون دلار)
۱ روسیه ۷۵.۷
۲ ایالات متحده آمریکا ۴۵.۰
۳ عربستان سعودی ۳۴.۴
۴ کانادا ۳۳.۲
۵ ایران ۲۷.۳
۶ چین ۲۳.۰
۷ برزیل ۲۱.۸
۸ استرالیا ۱۹.۹
۹ عراق ۱۵.۹
۱۰ ونزوئلا ۱۴.۳

منبع: worldexcellence

 

//