هوش مصنوعی جایگزینی کدام مشاغل می شود

کدام مشاغل در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی هستند؟

بیش از یک چهارم مشاغل به مهارت هایی متکی هستند که می توانند به راحتی در انقلاب هوش مصنوعی آینده خودکار شوند و احتمالا افراد بسیاری شغل خود را به دلیل هوش مصنوعی از دست بدهند.

بیش از یک چهارم مشاغل به مهارت هایی متکی هستند که می توانند به راحتی در انقلاب هوش مصنوعی آینده خودکار شوند و احتمالا افراد بسیاری شغل خود را به دلیل هوش مصنوعی از دست بدهند.

پیش بینی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه از تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

OECD می گوید 27 درصد مشاغل در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی هستند. گرچه ظهور هوش مصنوعی تاکنون تأثیر قابل توجهی بر مشاغل نداشته است، اما ممکن است به این دلیل باشد که این انقلاب در مراحل اولیه خود است.

بر اساس پیش بینی OECD بیش از یک چهارم مشاغل به مهارت هایی متکی هستند که می توانند به راحتی در انقلاب هوش مصنوعی آینده خودکار شوند و احتمالا افراد بسیاری شغل خود را به دلیل هوش مصنوعی از دست بدهند.

OECD در یک نظرسنجی در سال گذشته دریافت که از هر پنج کارگر، سه نفر خود را در معرض جایگزینی با هوش مصنوعی در 10 سال آینده می دانند. این در حالی است که این بررسی قبل از ظهور انفجاری هوش مصنوعی ChatGPT انجام شد.

کدام مشاغل در معرض بیشترین خطر جایگزینی هستند؟

به گفته OECD، اقتصادهای بزرگ در آستانه یک انقلاب هوش مصنوعی هستند که می تواند باعث از دست دادن شغل در مشاغل ماهر مانند قانون، پزشکی و امور مالی شود. مشاغلی که بیشترین خطر ناشی از رشد هوش مصنوعی را دارند، مشاغل بسیار ماهر هستند و حدود 27 درصد از اشتغال را در 38 کشور عضو آن شامل بریتانیا، ژاپن، آلمان، آمریکا، استرالیا و کانادا تشکیل می دهند.

مشاغل مربوط به امور مالی، پزشکی و فعالیت‌های حقوقی که اغلب به سال‌ها آموزش نیاز دارند و وظایف اصلی آن‌ها به تجربه انباشته برای تصمیم‌گیری متکی است، ممکن است ناگهان خود را در معرض خطر اتوماسیون هوش مصنوعی قرار دهند. در نتیجه، مشاغل با درآمد خوب که به تحصیلات عالی نیاز دارند بیشترین آسیب را خواهند دید.

مشاغل در خطر جایگزینی با هوش مصنوعی

این نهاد مستقر در پاریس گفت: برای اطمینان از استفاده مسئولانه و قابل اعتماد هوش مصنوعی در محل کار، اقدامات فوری لازم است.

کدام کشورها در معرض بیشترین خطر جایگزینی هستند؟

شاغلان در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در معرض بیشترین ریسک جایگزینی با هوش مصنوعی هستند. بر اساس این گزارش، بریتانیا، لوکزامبورگ و سوئد در مشاغلی که بیشترین ریسک را دارند، کمترین سهم اشتغال را دارند و ایالات متحده نیز در پایین ترین سطح این مقیاس قرار دارد، در حالی که مجارستان، اسلواکی، لهستان و جمهوری چک با آلمان بالاترین سهم را دارند و ایتالیا نیز در رده های بالاتر جدول قرار دارند.

اشتغال در کدام کشورها بیشتر در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی قرار دارند

منبع: OECD

//