قیمت مسکن در صورت افت دلار کمتر می شود؟

یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر برای خانوارها اهمیت زیادی داشته، مسکن و افزایش قیمت آن بوده است. رشد قیمت مسکن به خصوص در شهرهای پرجمعیت بسیاری از خانوارها را با مشکلات اقتصادی روبرو کرده است. عمده دلیل افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر، خروج آمریکا از برجام و رشد قیمت دلار و دارایی‌ها بوده است. حالا سوال اینجاست که آیا قیمت مسکن در صورت افت دلار کمتر می‎شود؟ این موضوع به چند عامل بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

عوامل موثر روی قیمت مسکن کدام است؟

چند عامل اصلی وجود دارند که قیمت مسکن را مشخص می‌کنند. تقاضای سرمایه گذاری برای خرید مسکن عمدتا به قیمت دلار و نوسانات آن بستگی دارد. این عامل با آرامش دلار در بازار تضعیف می‌شود و با افزایش قیمت دلار، میزان تقاضای مسکن را بالاتر می‌برد. البته عوامل دیگری مانند افزایش جمعیت یا رشد تعداد خانوارها نیز بر تقاضا و در نتیجه رشد قیمت مسکن در یک منطقه تاثیر می‌گذارند. با این حال، عامل دیگری هم اهمیت دارد. قیمت تمام شده مسکن یکی از عوامل مهم روی قیمت، ساخت و تولید آن است. به همین دلیل هم خوب است بدانیم قیمت مواد اولیه برای ساخت مسکن چقدر تغییر کرده است.

رشد قیمت مواد اولیه برای ساخت مسکن در تهران چقدر است؟

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص کل نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی تهران در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل 43.4 درصد افزایش یافته است که رقم قابل توجهی است. این شاخص کل نسبت به فصل قبل هم 26.3 درصد رشد کرده است. هرچند قیمت زمین اصلی‌ترین جزء هزینه یک ساختمان است اما رشد قیمت مصالح ساختمانی هم به معنای آن است که کاهش قیمت ساختمان حتی در صورت کاهش بهای دلار دست کم در کوتاه‌مدت کمی دشوار است. در واقع فقط تقاضای سرمایه گذاری نیست که در حال حاضر قیمت مسکن را افزایش داده است بلکه مساله افزایش هزینه ساخت ساختمان هم هست که می‌تواند جلوی افت قابل توجه قیمت ساختمان را بگیرد.

در میان نهاده‌های ساختمانی مختلف، شیشه در طول یک سال بیشترین افزایش قیمت را داشته و 92.1 درصد رشد کرده است. سیمان، بتن و شن و ماسه هم در یک سال اخیر حدود 70 درصد گران‌تر شده‌اند. نکته مهم این است که تنها از زمستان 1401 تا بهار 1402 قیمت گروه سیمان، بتن و شن و ماسه حدود 56 درصد گران‌تر شده است.

رشد قیمت نهاده های ساختمانی تهران

 

//