توکن جعلی که یک شبکه بزرگ کلاهبرداری را به زانو درآورد!

با گسترش فناوری، کلاهبرداری‌های مرتبط با صنعت ارزهای دیجیتال هم در حال افزایش است و این امر، ضرورت اقدام هوشمندانه از سوی نهادهای دولتی مانند FBI را به وجود آورده است.

در یکی از این تلاش‌ها، اداره تحقیقات فدرال آمریکا اقدام به راه‌اندازی یک توکن تقلبی به نام نکس فاند ای‌آی (NexFundAI) کرده تا جرایم رمزارزی در مقیاس بزرگ را افشا کند. این خبر پس از موفقیت این عملیات مخفیانه و شناسایی و دستگیری کلاهبرداران، توجه زیادی را به خود جلب کرد.

طبق گزارش‌ها، اف‌بی‌آی در جریان تحقیقات خود، یک توکن مبتنی بر اتریوم به نام نکس فاند ای‌آی را راه‌اندازی کرد که به سرعت مورد توجه کلاهبرداران قرار گرفت.

اف‌بی‌آی حتی از خدمات شرکت‌های متهم نیز برای به دام انداختن کلاهبرداران استفاده کرد. پس از راه‌اندازی نکس فاند ای‌آی، کلاهبرداران با این تیم برای کمک به افزایش قیمت توکن ارتباط برقرار کردند.

یکی از متهمان که خود را مغز متفکر این کلاهبرداری معرفی کرده، فاش کرد که شرکتش از ربات‌ها برای افزایش حجم معاملات، با خرید و فروش همزمان در صرافی‌های متمرکز، استفاده می‌کند.

با این عملیات پیچیده، اف‌بی‌آی موفق به شناسایی ۱۸ نهاد، شامل چهار شرکت رمزارزی و چهار شرکت بازارساز (Gotbit، ZM Quant، CLS Global و MyTrade) و کارمندان آن‌ها شد.

بر اساس داده‌های موجود، این کلاهبرداران در مجموع ارزش بیش از ۶۰ توکن را افزایش داده‌اند، از جمله توکن Saitama که در یک مقطع زمانی ارزش بازار آن به ۷.۵ میلیارد دلار رسید. در این عملیات، اف‌بی‌آی همچنین بیش از ۲۵ میلیون دلار رمزارز و چندین ربات رمزارزی را ضبط کرده است.

شایان ذکر است، توکن نکس فاند ای‌آی همچنان در بازار فعال است که با قیمت ۰.۰۰۰۰۰۰۳ دلار معامله شده و ارزش بازار آن حدود ۱۲۸ هزار دلار است. همچنین، حجم معاملات این توکن ۳.۶ میلیون دلار است که البته پس از افشای این عملیات اف‌بی‌آی به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

//