صعود غافلگیرکننده بیت‌کوین به ۶۶ هزار دلار!

در ۲۴ ساعت گذشته، قیمت بیت‌کوین (BTC) به ۶۶،۵۰۰ دلار رسید، اما همچنان مشخص نیست که آیا این روند صعودی ادامه خواهد داشت یا خیر.

در هفت ماه گذشته، بیشتر صعودهای بیت‌کوین در سطوح مقاومتی متوقف شده‌اند و اخیراً مقاومت محدوده ۶۵ هزار تا ۶۶ هزار دلار نیز مانع از افزایش بیشتر قیمت شده است.

در ۱۴ اکتبر نیز بیت‌کوین به همین سطح رسیده بود، اما هنوز معلوم نیست که آیا این بار قیمت بالاتر از این سطح تثبیت خواهد شد یا نه.

is-bitcoin-uptober-beginning

این افزایش قیمت، همانند صعودهای قبلی، تا حدی به دلیل رونق بازار فیوچرز رخ داده و افزایش فاندینگ ریت و شاخص سود باز، این جهش را تشدید کرده است.

در همین راستا، جی‌جی (JJ)، رئیس بخش معاملات مشتقات و اختیار معامله در های‌استرایک (HighStrike) می‌گوید که بازگشت قیمت بیت‌کوین به بالای میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، توجه خریداران بازار اختیار معامله را جلب کرده است.

به گفته او، عواملی همچون افزایش شانس ترامپ در بازار پیش‌بینی پالی‌مارکت (Polymarket) و صعود اخیر ارزش سهام مایکرواستراتژی (MicroStrategy) به سقف سالانه، این روند صعودی را تقویت کرده‌اند.

با این حال، او هشدار داده که مقاومت سقف‌های ماه سپتامبر همچنان پابرجاست و سفارش‌های فروش زیادی در کوین‌بیس وجود دارد.

به همین دلیل، اگرچه شرایط برای صعود به سقف‌های جدید در سه‌ماهه چهارم سال فراهم شده، اما معامله‌گران باید انتظار نوسانات و افت‌های مقطعی را داشته باشند.

دلایل افزایش قیمت بیت‌کوین

علاوه بر رونق بازار فیوچرز، چندین عامل دیگر نیز در عملکرد مثبت قیمت بیت‌کوین تأثیرگذار بوده‌اند. در همین راستا، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، از طرح خود برای ایجاد چارچوب قانونی برای ارزهای دیجیتال خبر داده است. این طرح با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران، به‌ویژه در جامعه سیاه‌پوستان، و ایجاد محیطی امن‌تر برای سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو ارائه شده و می‌تواند به پذیرش گسترده‌تر و ثبات بیشتر در بازار کمک کند.

در همین حال، مدیرعامل شرکت کریپتو‌کوانت (CryptoQuant) به افزایش تقاضای خرید در صرافی‌های بزرگ اشاره کرده که نشان‌دهنده اعتماد معامله‌گران به آینده بیت‌کوین است. در حال حاضر، تعداد سفارش‌های خرید از سفارش‌های فروش پیشی گرفته که این وضعیت از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به ندرت دیده شده بود.

افزایش نقدینگی استیبل‌کوین‌ها مانند تتر (Tether) و یو‌اس‌دی‌ کوین (USDC) که ارزش بازار آن‌ها مجموعاً حدود ۱۶۹ میلیارد دلار است، نیز باعث تقویت بازار بیت‌کوین شده است. نقدینگی بالای استیبل‌کوین‌ها امکان خرید سریع بیت‌کوین را فراهم می‌کند.

همچنین، ماه اکتبر به‌طور تاریخی برای بیت‌کوین مثبت بوده و وضعیت اخیر شاخص‌های اقتصادی نیز به نفع دارایی‌های دیجیتال بوده‌ است.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران سازمانی به رهبری مایکرواستراتژی (MicroStrategy) و شرکت ژاپنی متاپلنت (Metaplanet)، استراتژی خود را در زمینه پذیرش بیت‌کوین برای محافظت در برابر کاهش ارزش ارزهای فیات، با جدیت دنبال می‌کنند. در همین راستا، شرکت متاپلنت به تازگی اعلام کرده که ۱۰۶.۹۷۷ بیت‌کوین به ارزش ۱ میلیارد ین (حدود ۶.۶۹ میلیون دلار) را خریداری کرده است؛ در نتیجه، این شرکت اکنون ۸۵۵.۴۷۸ بیت‌کوین در اختیار دارد.

//