شکسته شدن خرید طلا از سوی بانک های مرکزی

دنیا در مورد آینده طلا چه فکر می‌کند؟

در روزهای اخیر بازار طلا جذابیت زیادی پیدا کرده است. قیمت طلا هم در بازار جهانی و هم در بازار داخلی رشد کرده است که رشد قیمت جهانی را می‌توان ناشی از چشم‌انداز کاهشی نرخ بهره در آمریکا و تنش‌های خاورمیانه دانست. در ایران هم امروز قیمت دلار کمی رشد کرد که ناشی از تشدید تنش‌ها در منطقه بود. هرچند خبرهای مثبتی که از نشست‌ها در نیویورک می‌رسد، ممکن است این نگرانی‌ها را کمرنگ کند.

در دنیا چشم‌انداز خرید طلا قابل توجه بوده است. یکی از متقاضیان فلز زرد بانک‌های مرکزی جهان هستند که برای تنظیم سیاست‌های اقتصادی خود دست به خرید طلا می‌زنند. اگر نگاهی به خرید سالانه طلا از سوی بانک‌های مرکزی دنیا در شش ماه اول میلادی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که امسال رکورد این تقاضا شکسته شده است.

جهان پس از کرونا که با جنگ روسیه و اوکراین ادامه یافت، تورم بالایی را تجربه کرد و بانک‌های مرکزی نیز به تدریج دست به خرید بی‌سابقه طلا زدند تا دارایی خود را تقویت کنند. تقاضای سالانه طلای بانک‎های مرکزی همان طور که در نمودار مشخص است، در دو سال گذشته به اوج رسیده بود اما اگر بازه را برحسب نیمسال اول مرتب کنیم، مشاهده می‌کنیم که رکورد خرید طلا از سوی این نهادهای مهم در سال ۲۰۲۴ شکسته شده است.

تشدید تنش‌ها در دنیا و تلاش برای کنترل تورم از عوامل مهم این افزایش خرید بوده است. در صورتی که تنش‌ها و تلاش برای کنترل تورم ادامه یابد، بانک‌های مرکزی به خرید طلا ادامه خواهند داد.

شکسته شدن خرید طلا از سوی بانک های مرکزی

//