سود حراج سکه

خریداران حراج سکه چقدر سود می‌کنند؟

هجدهمین حراج سکه بانک مرکزی قرار است روز دوشنبه دوم مهر ماه 1403 برگزار شود. به همین دلیل قصد داریم نگاهی به مراحل قبل حراج بیندازیم و ببینیم که آیا خرید سکه‌های مرکز مبادله ارز و طلای ایران به صرفه هست و چقدر سود دارد.

از سال گذشته، مرکز مبادله ارز و طلای ایران اقدام به عرضه سکه و شمش طلا به متقاضیان کرده تا به نحوی بازار سکه را مدیریت کند. این سیاست نتایج مثبت زیادی نداشته و حباب سکه امامی همچنان بالای 15 درصد باقی‌مانده است. رشد قیمت اونس و تنش‌های خاورمیانه در ماه‌های اخیر در کنار نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست‌های اقتصادی آینده از مهمترین دلایل حباب بالای سکه است.

با این حال، چند نکته در خصوص این حراج‌ها به نظر می‌رسد. اولین مورد اختلاف قیمت سکه‌های حراج شده با بازار است. متوسط قیمت سکه‌های حراج شده در آخرین حراج که 26 شهریور ماه برگزار شد، کمی بیش از 42 میلیون تومان بود که اختلاف یک میلیون و 600 هزار تومانی با قیمت سکه در بازار داشت. به این ترتیب اگر کسی 5 سکه نام‌نویسی کند، به طور متوسط حدود 8 میلیون تومان سود کسب می‌کرد. البته با گذشت زمان و در مراحل اخیر، اختلاف قیمت سکه بانک مرکزی با بازار کمتر شده است.

سود حراج سکه بانک مرکزی

هجدهمین حراج مرکز مبادله ارز و طلا از ساعت 12 تا 15 روز دوشنبه دوم مهر ماه برگزار می‌شود و در آن سکه‎های مختلفی شامل تمام سکه بهار آزادی، نیم سکه بهار آزادی و ربع سکه بهار آزادی حراج می‌شوند. هر فرد با تابعیت ایرانی و بالای 18 سال می‌تواند حداکثر 5 سکه سفارش دهد که همگی می‌توانند از یک نوع باشند یا 5 سکه با ترکیب‌های مختلف سفارش داده شود. در نهایت، باید اشاره کرد که برخی هزینه‌ها مانند کارمزد ارزش معامله و هزینه تحویل نیز از افراد متقاضی برنده اخذ می‌شود.

//