ادامه رکود معاملات مسکن پایتخت در تیر ماه 1403

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در پایتخت نشان می‌دهد که معاملات مسکن همچنان کم‌رمق است و خریدار زیادی در بازار نیست. آمار تعداد معاملات تیر ماه 1403 حاکی از این است که در این ماه تنها 3559 واحد مسکونی معامله شده است. این تعداد هرچند نسبت به تیر ماه سال قبل 27 درصد بیشتر است ولی نسبت به خرداد ماه امسال 8 درصد افت کرده است.

با این حال، قیمت مسکن در پایتخت همچنان صعودی است. قیمت هر متر مربع منزل مسکونی در تهران در تیر ماه 1403 به طور متوسط به 87 میلیون و 460 هزار تومان رسیده که نسبت به خرداد ماه امسال 1.8 درصد رشد کرده است. این عدد البته کمتر از تورم ماهانه است. در بازه یک ساله هم قیمت هر متر خانه به طور میانگین 14.3 درصد رشد کرده که باز هم از تورم یک ساله کمتر است.

با وجود این، تحول مهم در بازار اجاره دیده می‌شود. در تیر ماه امسال بهای اجاره در پایتخت نسبت به ماه قبل 5.2 درصد و در بازه یک ساله 45.9 درصد بالا رفته است که بالاتر از تورم است و حتی به عاملی برای تورم تبدیل شده است. بهای اجاره واحدهای مسکونی برای کل مناطق شهری هم به طور متوسط در یک ماه منتهی به تیر 5.2 درصد و در بازه یک ساله 50.4 درصد رشد کرده است.

یک نکته مهم دیگر در مورد واحدهای مسکونی این است که اگر خرید مسکن را از سال 1396 تاکنون دنبال کنیم، مشاهده می‌کنیم که سهم خانه‌های بیش از 20 سال ساخت در این مدت رشد قابل توجهی داشته و به نزدیکی سهم خرید خانه‌های نوساز رسیده است.

روند قیمت مسکن و معاملات واحدهای مسکونی در تیر ماه

این موضوع در کنار تورم بالای سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان به معنی تداوم رکود در خرید مسکن است. این رکود به شرط آن که قیمت دلار رشد زیادی نکند و تقاضای سرمایه‌گذاری را به بازار املاک نکشاند، می‌تواند ادامه‌دار باشد. در این حالت، ممکن است شاهد رشد قیمت اسمی مسکن هم باشیم اما قیمت واقعی مسکن منفی خواهد بود، به این معنی که افزایش قیمت مسکن از تورم کمتر است.

طبق آخرین آمار موجود، منطقه یک تهران با میانگین متری 169.6 میلیون تومان گرانترین و منطقه 18 تهران با میانگین متری 45.5 میلیون تومان ارزانترین مناطق پایتخت هستند.

//