برنده رقابت بازارها در آخرین ماه تابستان 1403

طبق گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه شهریور در کشور به ۱.۷ درصد رسیده که کمترین مقدار از اسفند ماه سال گذشته است. با این حساب، تورم نقطه به نقطه در یک سال منتهی به شهریور نیز به ۳۱.۲ درصد رسیده است. قیمت اجاره مسکن در یک سال اخیر شاهد رشد ۴۲.۳ درصدی و در یک ماه اخیر شاهد رشد ۲.۹ درصدی بوده است.

متهم ردیف اول تورم این ماه نیز همچنان اجاره مسکن است. افزایش قیمت این بخش باعث حدود یک درصد از تورم ۱.۷ درصدی ماه بوده است.

کدام بازارها تورم را شکست دادند؟

بازارهای دارایی در شهریور ماه با رشد روبرو بودند. کالاهای بادوام رشد خاصی را تجربه نکردند و تنها ۰.۴ درصد رشد داشتند. با این حال، دلار ۱.۶ درصد بالا رفت. این دو گزینه نتوانستند به اندازه تورم بالا بروند. به عبارتی دلار گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران این ماه نبود.

صندوق‌های درآمد ثابت برتر حدود ۲.۳ درصد عایدی در شهریور داشتند. شاخص کل بورس نیز ۲.۹۴ درصد بالا رفت و قیمت سکه امامی نیز ۵.۱۴ درصد افزایش یافت.

در بازه 6 ماهه نیز برنده رقابت بازارها صندوق‌های طلای مبتنی بر سکه بوده‌اند. میزان افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در نیمه اول سال 1403 حدود 15 درصد بوده که تنها برخی صندوق‌های طلا این مقدار رشد کرده‌اند. بعضی صندوق‌های درآمد ثابت نیز در آستانه پوشش تورم قرار می‌گیرند و در ماه‌های اخیر گزینه مناسبی بودند. باید در ادامه سال دید چشم‌انداز طلا و نرخ بهره و تحولات دیگر به کدام سمت و سو خواهد رفت.

//