سهم سکه و شمش از دارایی های هر صندوق طلا

در کدام صندوق طلا سرمایه گذاری کنیم؟

مهمترین نکته برای سرمایه‌گذاری در طلا، حدس روند قیمت دلار و قیمت جهانی طلا است. معمولا سرمایه‌گذاران بین شمش 24 عیار، سکه و طلای 18 عیار یک گزینه را انتخاب می‌کنند. اما باید دقت داشت که تغییر قیمت دلار و بهای جهانی طلا اثر متفاوتی روی شمش و طلا دارد.

انتخاب یک گزینه مناسب، برای کسانی که در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، کمی پیچیده‌تر است، چرا که صندوق‌های طلا ترکیبی از شمش و طلا دارند و وزنی که هر صندوق به شمش یا سکه اختصاص می‌دهد، متفاوت است.

صندوق‌های سکه محور (با توجه به آخرین داده‌های موجود) عبارتند از: زر، گوهر و طلا.  این صندوق‌ها بیش از نیمی از دارایی خود را صرف خرید سکه کرده‌اند. چنین صندوق‌هایی به دلیل حباب سکه، ریسکی بالاتر دارند اما در شرایط رشد دلار، بازدهی آنها نیز می‌تواند بهتر باشد.

صندوق‌های مبتنی بر شمش عبارتند از: گنج، جواهر، ناب و آلتون. این صندوق‌ها بیش از 90 درصد دارایی خود را به شمش 24 عیار اختصاص داده‌اند. به همین دلیل هم حباب واقعی آنها و در نتیجه ریسکشان پایین‌تر است. البته پتانسیل سودآوری آنها نیز در شرایط رشد دلار معمولا محدودتر است.

برخی صندوق‌ها نیز ترکیب نسبتا متعادلی از شمش و سکه دارند. این صندوق‌ها سعی کرده‌اند بازدهی و ریسک را متعادل نگه دارند. این صندوق‌ها عبارتند از: مثقال، نفیس، عیار، کهربا، تابش و زرفام. البته این صندوق‌ها در یک طیف نسبتا گسترده قرار می‌گیرند که سهم شمش در برخی از آنها بسیار بیشتر است. هنگام خرید این صندوق‌ها باید به چندین نکته توجه کرد که از این جمله می‌توان به حباب اسمی، حباب ذاتی و حباب واقعی اشاره کرد.

//