دلیل توقف کامیون‌های حامل سوخت در مرز افغانستان اعلام شد

در حالی که مشکلات مربوط به توقف صدها تانکر حامل سوخت صادراتی عراق به افغانستان همچنان ادامه دارد، محمدمهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید که ترانزیت سوخت بی‌کیفیت عراق به افغانستان و مافیای سوخت افغان، چالشی برای ترانزیت سایر کشورها از مسیر ایران به این کشور است.

در حالی که مشکلات مربوط به توقف صدها تانکر حامل سوخت صادراتی عراق به افغانستان همچنان ادامه دارد، محمدمهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید که ترانزیت سوخت بی‌کیفیت عراق به افغانستان و مافیای سوخت افغان، چالشی برای ترانزیت سایر کشورها از مسیر ایران به این کشور است.

ترووست: در روزهای اخیر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ کامیون حامل سوخت در مرز افغانستان از سوی طالبان متوقف شده است.

ایسنا در گزارشی نوشت: این کامیونها در آن سوی مرز شرقی و داخل خاک افغانستان به علت نپذیرفتن بار از سوی کشور مقصد، معطل مانده‌اند؛ این محموله‌ها طبق گفته مسئولین عوامل گمرکی و مرزبانی در مرز ماهیرود طبق پروتکل‌های تعریف شده، فرآیند ورود و خروجشان انجام شده است.

اما مسئولین گمرک ایران مطرح کردند که در خصوص روند مجوز ورود محموله‌های ترانزیتی از سایر کشورها به مقصد افغانستان دخالتی ندارند.

براساس تصاویر ویدیویی منتشر شده، کامیون‌داران سعی دارند از عدم هماهنگی مقامات ایران و افغانستان و مشکلات مرزی بگویند، اما این‌ توقف ماجرای دیگری دارد.

جوانمرد قصاب درباره این توقف به پایگاه خبری ایراف گفت: در طول سالیان گذشته بارها این اتفاق رخ داده که برخی تجار افغان سعی کردند سوخت‌های بی‌کیفیت ترانزیتی را از مسیر ایران وارد افغانستان کنند.

وی در ادامه اشاره کرد: آنها با تعداد کامیون‌های زیاد و ایجاد مشکل در مرزها تلاش می‌کنند که مجوز ورود به افغانستان را بگیرند. برنامه‌های آنها دیگر برای کسانی که در این محیط کار کرده‌اند، اعتباری ندارند.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور افغانستان اشاره کرد: در جلسه سال گذشته در مرز ماهیرود با حضور اقای حکمت و مقامات محلی دو استان مرزی به همه تجار افغان و ایرانی و رانندگان ایرانی و افغانی اعلام شد که اگر سوخت بی‌کیفیت بصورت ترانزیت وارد افغانستان شود؛ نه اجازه بازگشت می‌دهیم و نه حمایت می‌کنیم. قرار شد مسئولین وزارت راه ایران و افغانستان به کلیه شرکت‌های حمل و نقلی نیز اعلام کنند.

او در ادامه توضیح داد: پس از گذشت زمانی دوباره برخی از مقامات افغان خواهان باز شدن مسیر ترانزیت سوخت شدند؛ با شرط عدم قبولی بازگشت کامیون‌های پر و محصول بی کیفیت بدون حق ترانشیب جهت جلوگیری از قاچاق سوخت ایرانی این اجازه داده شد.

وی اشاره کرد: سوخت خریداری شده از عراق توسط تجار افغان بی‌کیفیت است و این موضوع بارها به مقامات افغانستانی اعلام شده است.

جوانمرد قصاب تصریح کرد: این موضوع بارها پس از آزمایش در گمرک «ابونصر فراهی» افغانستان مشخص شده و سوخت عراق مجوز ورود را بدست نیاورده است. تجار افغان با علم به این که این محموله‌ها بی‌کیفیت هستند، نسبت به ترانزیت اقدام کردند و با استفاده از شیوه‌های همیشگی خود که طی سال‌های گذشته نیز استفاده کردند، با اعمال فشار از سمت رانندگان به دنبال به نتیجه رسیدن خواسته‌های خود هستند.

این مقام ایرانی اضافه کرد: تجارت نامشروع این محصولات ترانزیتی که از کیفیت پایینی برخوردار است و سود بالایی را برای تجار افغان در پی دارد، سال‌هاست که در مرزهای شرقی رفت و آمد و حمل و نقلی بین دو کشور را در بعضی مواقع مختل کرده است.

جوانمرد قصاب با بیان اینکه در سال قبل هم همین موضوع اتفاق افتاده بود، گفت: سال قبل هم این موضوع با وساطت و دخالت برخی مقامات طالبان این موضوع در داخل افغانستان حل شد.

وی گفت: اما امروز هم عراق بازگشت این محصول را نمی‌پذیرد و از سوی دیگر قوانین گمرک ایران اجازه نمی‌دهد این محصول برگردد. باز مقامات دوکشور و بخصوص ایران تحت فشار مافیای سوخت افغان قرار گرفته‌اند.

جوانمرد قصاب در نهایت گفت: در بیش از ۱۵ سالی که من در این بخش فعالیت دارم این روند جریان داشته و همچنان ادامه دارد.

او در پایان اذعان کرد که البته این اقدام، سود سرشاری برای برخی مقامات طالبان و تجار افغان دارد.

//