تاثیر معنادار نتایج انتخابات روی تقاضای سکه

از اواخر سال گذشته مرکز ارز و مبادله اقدام به حراج سکه کرد تا قیمت سکه را در بازار سامان دهد و حباب آن را کاهش دهد. با این حال، این سیاست در عمل چندان موفق نبود.

تعداد متقاضیان سکه و تعداد تقاضا برای آن به مرور بالا رفت و در ابتدای تیر ماه به اوج رسید. اما همان طور که از نمودار مشخص است، پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات حراج در ۱۸ تیر ماه متفاوت از کار درآمد.

تعداد متقاضیان حراج سکه در ۱۸ تیر ماه افت چشمگیری نسبت به دوره‌های قبل نشان می‌دهد که نشان‌دهنده انتظارات کوتاه‌مدت از قیمت سکه است. همراستا با این موضوع، میزان سکه عرضه شده هم افت قابل توجهی پیدا کرد.

نکته جالب دیگر کم شدن اختلاف قیمت سکه حراجی با قیمت بازار است. در آخرین مرحله حراج، قیمت سکه حراجی به طور متوسط ۴.۸ درصد کمتر از قیمت سکه بازار است که در کف خود نسبت به حراج‌های قبلی قرار دارد.

با همه این موارد، هنوز وضعیت بلندمدت با توجه به در پیش بودن انتخابات آمریکا و احتمال افت نرخ بهره و همچنین درگیری‌های اخیر خاورمیانه مشخص نیست. قیمت سکه بازار نیز فعلا روی ۴۰ میلیون تومان مقاومت نشان داده است. به همین دلیل نیز برای تحلیل بلندمدت باید نشانه‌های بیشتری آشکار شود.

تقاضای سکه مرکز مبادله

//