طبق گزارشها، پروژه خودروی برقی مقرونبهصرفه که اغلب «مدل ۲» نامیده میشود، متوقف شده است. این خودروساز حجم تولید هفتگی ۱۰هزار خودرو را پیشبینی کرده بود و ماسک گفته بود ما تماموقت کار خواهیم کرد تا آن را به واقعیت تبدیل کنیم. وی قبلا ادعا کرده بود که تسلا در حال کار روی دو مدل جدید خودروی برقی است که انتظار میرود سالانه تا پنجمیلیون دستگاه را به فروش برساند. اکنون این لغو تولید خودروی مقرونبهصرفه تسلا باعث میشود که حالا دیگر خودروی سدان ۳۹هزار دلاری این شرکت به عنوان ارزانترین وسیله نقلیه تسلا معرفی شود. منابع رویترز به این رسانه گفتهاند که در جلسهای که در اواخر فوریه با حضور تعداد زیادی از کارمندان تسلا برگزار شده، در مورد لغو تولید این مدل به آنها گفته شده اما هشدار داده شده است که از خبررسانی در مورد لغو این برنامه خودداری کنند.
البته ماسک روز گذشته در ایکس در پاسخ به این موضوع، بدون ذکر هیچ دلیل موجهی نوشت که رویترز دروغ میگوید. اتفاق اصلی وقتی روی داد که چند ساعت پس از انتشار گزارش رویترز مبنی بر اینکه تسلا برنامههای خود را برای تولید یک خودروی برقی ارزانقیمت لغو کرده است، ایلان ماسک اعلام کرد که تسلا در تاریخ ۸ اوت (۱۸ مرداد) اولین روبوتاکسی خود را معرفی میکند. این در حالی است که تسلا سالها قول یک خودروی برقی مقرونبهصرفهتر با قیمت حدود ۲۵هزار دلاری را داده بود و ماسک در ژانویه امسال گفته بود که خوشبین است که این مدل در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود. حالا جالب است که ببینیم این شرکت چگونه یک روبوتاکسی را که قرار است به جای استفاده از رادار و سایر حسگرها که شرکتهای دیگر مانند ویمو (Waymo) به طور گسترده از آنها استفاده میکنند، فقط با دوربین کار کند، راهاندازی میکند.
تسلا در حال حاضر در موقعیتی قرار دارد که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در ایالات متحده کاهش یافته است و از طرفی دیگر رقابت در چین تشدید شده و شرکت خودروسازی چینی BYD بهسرعت در حال رشد در این حوزه است. این خودروساز چینی در اوایل ماه جاری گفت که فروش آن نسبت به سال گذشته ۱۳درصد افزایش یافته است. در همین حال، تسلا اعلام کرد تحویلهای آن سالانه هشتدرصد و نسبت به سه ماه قبل ۲۰درصد کاهش داشته است.
ارسال پاسخ