هر صندوق طلا چقدر شمش و چقدر سکه دارد؟

صندوق‌های طلای آلتون، گنج، تابش، جواهر و ناب بیشتر متمرکز بر شمش هستند و صندوق‌های دیگر بیشتر دارایی خود را به سکه اختصاص داده‌اند.

صندوق‌های طلای آلتون، گنج، تابش، جواهر و ناب بیشتر متمرکز بر شمش هستند و صندوق‌های دیگر بیشتر دارایی خود را به سکه اختصاص داده‌اند.

صندوق‌های طلا جزو ابزارهای نوین مالی هستند که امکان سرمایه گذاری در طلا را برای بسیاری از افراد فراهم می‌آورند. این صندوق‌ها ویژگی‌‎های خاصی دارند و در بورس نیز قابل معامله هستند. همین موضوع آنها را به گزینه‌ای برای سرمایه گذاری در طلا تبدیل می‌کند. هر صندوق طلا بخش عمده‌ای از دارایی خود را به خرید گواهی سکه بورسی و گواهی شمش طلا اختصاص می‌دهد و به این ترتیب، پشتوانه‌ای از طلا برای خود ایجاد می‌کند تا سرمایه گذاران بتوانند در صورت تمایل واحدهای آنها را بخرند. یکی از نکات مهم در مورد صندوق طلا و خرید آنها که روی بازدهی آنها تاثیرگذار است، میزان شمش یا سکه‌ای است که آنها دارند.

سکه یا شمش؛ کدام برای صندوق طلا بهتر است؟

هر صندوقی که وزن بیشتری از سبد خود را به سکه اختصاص داده باشد، در شرایط رشد دلار احتمالا بازدهی بهتری در مقایسه با صندوق مبتنی بر شمش خواهد داشت. این در حالی است که وجود شمش حباب موجود در صندوق‌ها را کم می‌کند و در صورتی که بازارها با تثبیت نسبی دلار روبرو باشند و قیمت جهانی طلا رشد کند، صندوق‌های مبتنی بر شمش احتمالا عملکرد بهتری خواهند داشت.

هر صندوق چقدر شمش و طلا دارد؟

در حال حاضر در ایران 13 صندوق طلا فعال است. نگاهی به آمارهای پورتفوی صندوق‌های طلا تا پایان آبان ماه نشان می‌دهد صندوق‌های طلای آلتون، گنج، تابش، جواهر و ناب بیشتر متمرکز بر شمش هستند و صندوق‌های دیگر بیشتر دارایی خود را به سکه اختصاص داده‌اند. صندوق آلتون 89 درصد از دارایی خود را به شمش طلا اختصاص داده و از این نظر بیشترین تخصیص را دارد. از طرف دیگر، صندوق‌های گوهر و طلا به ترتیب 86 و 85 درصد از دارایی‌شان را به گواهی سکه اختصاص داده‌اند. در نمودار زیر سهم سکه و شمش از دارایی هر صندوق طلا را تا پایان آبان مشاهده می‌کنید.

 

بیشترین و کمترین سکه و شمش در هر صندوق طلا

بیشترین گواهی سکه را در میان صندوق‌های طلا، صندوق با نماد طلا دارد و کمترین سکه نیز متعلق به صندوق تابش است. البته این صندوق‌ها شمش طلا نیز دارند. ضمن این که بازدهی صندوق‌ها به میزان شمش یا گواهی سکه ارتباط زیادی ندارد. بیشترین میزان شمش طلا را نیز صندوق عیار و کمترین شمش را صندوق نفیس دارد.

//