هر ماه چقدر طلا وارد کشور می‌شود؟

میزان طلای خام وارد شده به کشور در 7 ماه اول سال نیز 9 تن است. اما این طلا از کجا وارد کشور می‌شود و ارزش و وزن آن در هر ماه چقدر بوده است؟

میزان طلای خام وارد شده به کشور در 7 ماه اول سال نیز 9 تن است. اما این طلا از کجا وارد کشور می‌شود و ارزش و وزن آن در هر ماه چقدر بوده است؟

گمرک در تازه‌ترین خبر خود اعلام کرده است که در 8 ماه نخست سال جاری، 13 تن شمش طلا به ارزش 833 میلیون دلار وارد کشور شده است. این میزان حدود 2 درصد از کل ارزش واردات کشور را شامل می‌شود. واردات شمش طلا از آذر ماه سال قبل و پس از مصوبه تسهیلات مربوط به واردات این فلز ارزشمند آغاز شد.

هر ماه چقدر طلا وارد کشور می‌شود؟

نگاهی به آمارهای مربوط به گمرک نشان می‌دهد در هفت ماه ابتدای سال 1402 بیش از 9 تن طلا به اشکال خام (از جمله طلای آبکاری شده با پلاتین) وارد کشور شده است. اگر این موضوع را ملاک قرار دهیم، واردات طلا در آبان را شاید بتوان چیزی در حدود 3.9 تن به ارزش 257.5 میلیون دلار دانست. هرچند باید منتظر رقم رسمی ماند و این عدد صرفا تخمینی است.

با این حال، طبق آمارهای منتشر شده و موجود، در 7 ماه نخست سال 1402، شهریور ماه بیشترین واردات طلای خام با 3.1 تن را داشته است. ارزش این واردات 174 میلیون دلار بوده است. در فصل بهار امسال واردات طلای خام چندان چشمگیر نبود و مجموع واردات آن به حدود 2 تن به ارزش 147 میلیون دلار رسید. در فصل تابستان واردات طلای خام به کشور رونق داشت و بیش از 5.3 تن طلای خام به ارزش تقریبی 364.5 میلیون دلار وارد کشور شد. به نظر می‌رسد در فصل پاییز نیز این روند صعودی واردات طلا به کشور ادامه پیدا کند. در نمودار زیر روند واردات طلای خام به کشور در سال 1402 را مشاهده می‌کنید.

طلای وارداتی از کدام کشورها می‌آید؟

طبق داده‌های گمرک، بیشترین واردات طلای خام ایران از طریق امارات متحده عربی صورت می‌گیرد. وزن طلای وارداتی از این کشور در هفت ماه ابتدایی سال 1402 به 3 تن می‌رسد. پس از امارات، کشورهای ترکیه و عراق به ترتیب با 2748 و 2245 از جمله بزرگترین مبادی واردکننده طلا به ایران هستند. هنگ‌کنگ نیز در همین مدت 930 کیلوگرم طلای خام به ایران صادر کرده است. سایر کشورها از جمله عمان، چین، افغانستان، قرقیزستان، سوئیس، گرجستان و آلمان مقدار کمی طلای خام به ایران صادر می‎‌کنند.

افزایش واردات طلا به کشور در کنار تورم دو درصدی ماهانه، فروش نسبتا خوب نفت و قیمت نسبتا بالای آن، آرامش نسبی در روابط خارجی و در نهایت تثبیت نسبی دلار در برابر ریال، قرهتوانسته‌اند در سال 1402 قیمت طلا در کشور را کنترل کنند.

 

//