حوثی ها و تجارت جهانی

شبه نظامیان حوثی، بحران جدید تجارت جهانی

حملات حوثی ها به کشتی های تجاری در دریای سرخ، تجارت جهانی را مختل کرده و هزینه حمل و نقل دریایی را افزایش داده است.

حملات حوثی ها به کشتی های تجاری در دریای سرخ، تجارت جهانی را مختل کرده و هزینه حمل و نقل دریایی را افزایش داده است.

از 7 اکتبر، شبه نظامیان حوثی در یمن کشتی های باری تجاری را در دریای سرخ هدف قرار داده اند و تجارت دریایی را به شدت مختل کرده اند.

چگونه حملات حوثی ها در دریای سرخ بر اقتصاد جهانی تأثیر گذاشته است؟

حوثی ها از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به کشتی‌هایی استفاده می‌کند که به عقیده آنها در حال تحویل کالا به اسرائیل هستند و کشتی‌های اقیانوس پیما مانند MSC و Hapag-Lloyd را که پیش از این از دریای سرخ عبور می‌کردند، مجبور به لغو یا انحراف مسیر می‌کنند.

این حملات در تنگه مهم باب المندب رخ می دهد که دریای سرخ را به دریای عرب متصل می کند و از یک طرف با یمن و از طرف دیگر با جیبوتی و اریتره هم مرز است.

حوثی‌ها، یک فرقه اقلیت شیعه در یمن، کنترل بخش‌های بزرگی از کشور از جمله صنعا، پایتخت و بندر کلیدی دریای سرخ، الحدیده، را در سال 2014 از دولت سنی مورد حمایت عربستان سعودی خارج کردند.

حملات اخیر آنها شرکت‌های کشتیرانی را مجبور می‌کند تا از دریای سرخ اجتناب کنند و به نوبه خود مانع از دسترسی به کانال سوئز می‌شوند که نزدیک به 12 درصد تجارت دریایی جهانی از آن عبور می‌کند.

حوثی ها و تجارت جهانی

حملات حوثی ها در دریای سرخ چه معنایی برای اقتصاد بین المللی دارد؟

اقتصاد جهانی دو سال سخت را پشت سر گذاشته است و تورم باعث ایجاد بحران هزینه زندگی در بسیاری از کشورها شده است.

اکنون، کشتی‌هایی که از کانال سوئز منحرف می‌شوند، مجبور خواهند شد دماغه امید نیک (Cape of Good Hope) را دور بزنند، درست مانند تجارت قبل از وجود کانال سوئز.

این سفر طولانی‌تر، هزینه‌های سوخت را افزایش می‌دهد، بازده حمل و نقل را کاهش می‌دهد و می‌تواند قیمت کالاهای وارداتی را افزایش دهد، که شامل محموله‌های مهم غلات از آسیا و نفت از خاورمیانه می‌شود.

قیمت نفت برنت در هفته گذشته 8 درصد افزایش یافته است.

در همین حال، اپراتورهای کانال پاناما، یکی دیگر از خطوط مهم کشتیرانی، مجبور به کاهش ترافیک از طریق گذرگاه به دلیل خشکسالی طولانی در کشور شده اند که همچنین کشتیرانی جهانی را مختل کرده است.

در پاسخ به حملات حوثی ها، ایالات متحده اخیراً اعلام کرده است که ائتلاف دفاعی به رهبری 9 کشور دیگر برای تقویت امنیت در منطقه با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

منبع: ویژوال کپیتالیست

//