مقایسه هزینه اینترنت در دنیا و ایران؛ کجای دنیا اینترنت ارزان تر است؟

در منطقه خاورمیانه و حتی فراتر از آن، ایران گران ترین و بی کیفیت ترین اینترنت را به مصرف کنندگان ارائه می دهد.

در منطقه خاورمیانه و حتی فراتر از آن، ایران گران ترین و بی کیفیت ترین اینترنت را به مصرف کنندگان ارائه می دهد.

در روزهای اخیر خبر افزایش تعرفه اینترنت سروصدای زیادی به پا کرده، چرا که قیمت بسته‌های اینترنت 34 درصد افزایش پیدا کرده است. اما ارزانترین اینترنت در دنیا متعلق به کدام کشورها است و وضعیت قیمت اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورها چگونه است؟

گرانترین و ارزان ترین اینترنت در دنیا

نگاهی به قیمت یک گیگ اینترنت تلفن همراه در دنیا نشان می‌دهد ارزانترین هزینه اینترنت در دنیا در سال 2022 مربوط به اسراییل و ایتالیا با 4 و 12 سنت است. در سال 2022 میانگین قیمت دلار در ایران 31 هزار تومان بوده است. به این ترتیب، قیمت هر گیگ اینترنت در این دو کشور در سال 2022 تقریبا معادل با 1240 و 3700 تومان بوده است. البته باید توجه داشت که متوسط حقوق ماهانه در ایتالیا طبق آمار OECD حدود 2600 یورو و در ایران 170 دلار است. به این ترتیب، سهم هر گیگ اینترنت در خانوارهای ایتالیایی بسیار اندک است.

گران ترین اینترنت در دنیا متعلق به سنت هلن است که قیمت هر گیگ اینترنت در این کشور به 41 دلار می‌رسد. البته از جمله دلایل گرانی اینترنت در این کشور موقعیت جغرافیایی آن است که وسط اقیانوس اطلس قرار گرفته است.

مقایسه قیمت اینترنت در ایران و سایر کشورهای آسیایی

نگاهی به هزینه اینترنت در آسیا هم نشان می‌دهد هزینه دلاری اینترنت در ایران بسیار گرانتر از برخی کشورهای این منطقه است. در سال 2022 هزینه هر گیگ اینترنت تلفن همراه در هند 17 سنت بود که حدود 5280 تومان میشد. این در حالی است که در حال حاضر هزینه هر گیگ اینترنت در برخی اپراتورهای ایرانی برحسب بازه مصرف (یک روزه تا یک ماهه) به 8600 تا بیش از 14 هزار تومان رسیده است. البته در بسته های با حجم بیشتر این قیمت به ازای هر گیگ کمتر تمام می‌شود. با این حساب، به قیمت روز هزینه یک گیگ اینترنت در ایران معادل با 17 تا 28 سنت است.

منبع: استاتیستا

//