عصبانی‌ترین استان‌های ایران در 7 ماه ابتدای سال 1402

چندی پیش گزارش‌هایی در خصوص آمار نزاع‌هایی که در سال 1400 تحت بررسی پزشکی قانونی قرار گرفته است، منتشر شد. در این مطلب به بررسی میزان نزاع‌ها در هر استان در هفت ماه گذشته از سال 1402 می‌پردازیم و آمار سرانه را نیز برای هر استان به دست می‌آوریم تا مشخص شود کدام استان‌ها به طور سرانه بیش از بقیه دچار نزاع هستند.

بیشترین آمار نزاع‌ها در سراسر کشور در 7 ماهه 1402

نگاهی به جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین نزاع‌ها را در سال جاری در کشور داشته‌اند. با این حال، باید این موضوع را به جمعیت آنها هم مرتبط دانست. مجموع نزاع‌ها در این مدت 381 هزار و 358 مورد بوده است. کمترین نزاع‌ها از نظر تعداد نیز به ترتیب متعلق به ایلام، بوشهر، هرمزگان و خراسان جنوبی هستند. نکته مهم در این موضوع آن است که این آمار نزاع‎‌هایی که به پزشکی قانونی گزارش شده‌اند را مورد بررسی قرار داده است.

این آمار در حالی است که اگر نزاع‌ها را به طور سرانه محاسبه کنیم، اعداد متفاوتی به دست می‌آوریم. به این منظور تعداد نزاع‌ها را بر جمعیت استان‌ها تقسیم کرده‌ایم تا بدانیم در هر استان به ازای هر یک میلیون نفر چند نزاع درگرفته است. با این معیار، اردبیل صدرنشین خواهد شد و استان‌های آذربایجان شرقی، همدان و خراسان شمالی نیز در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار خواهند گرفت. کمترین نزاع‌ها بر اساس جمعیت نیز متعلق به استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان است.

 

//