چشم‌انداز بازار کالاهای لوکس دنیا در آستانه سال 2024

چشم انداز بازار کالاهای لوکس در آستانه سال 2024 شاهد تغییراتی است.

چشم انداز بازار کالاهای لوکس در آستانه سال 2024 شاهد تغییراتی است.

سال 2023 در حال رسیدن به روزهای پایانی خود است و ایام کریسمس و به زودی جشن سال نو در کشورهای غربی برگزار می‌شود. با این حال، فروش کالاهای لوکس امسال درخشش زیادی ندارد و برندهای بزرگ اروپایی و کالاهایی مانند ساعت، جواهرات و الماس تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

نگاهی به وضعیت کالاهای لوکس

قیمت الماس خام تقریبا ثابت مانده اما الماس مصنوعی همچنان نوساناتی دارد. قیمت ساعت‌های گران‌قیمت مانند رولکس و فیلیپ پتک هم کمتر از 18 ماه پیش تغییر می‎کنند. طبق گزارش بلومبرگ به نظر می‌رسد این ساعت‌ها ارزان‌تر از قبل نشوند. عادت‌های دوران کرونا هنوز هم کمی خود را نشان می‌دهند چرا که وقتی مصرف‌کنندگان قرنطینه بودند، بسیاری از آنها پس‌اندازهایی کردند و به سمت خرید کالاهای لوکس رفته بودند. وضعیت در آمریکا بدتر از جاهای دیگر بود و آنها علاوه بر این، به سوی ارزهای دیجیتال نیز حرکت کرده بودند.

هجوم به سمت خرید ساعت‌های لوکس، با ترس از دست دادن بازده چشمگیر دارایی‌های جایگزین مانند بیت کوین و nft همزمان شد. علاوه بر این، عرضه محدود نیز روی قیمت خرده فروشی‌ها تاثیر گذاشت.

تغییرات الماس و ساعت در سال جاری

در مورد جواهرات الماس نیز وضعیت همین طور بود. بر اساس شاخص قیمت جهانی الماس خام، با کمبود سنگ‌های قیمتی، بهای آنها بالا رفت و در سال 2022 به رکورد خود رسید. این در حالی است که بالا رفتن نرخ بهره در یک سال اخیر روی فروش دارایی‌هایی مانند ساعت‌های گرانقیمت موثر بوده است. اوایل سال جاری، قیمت ساعت‌های دست دوم به خصوص رولکس تثبیت شد اما مشکلاتی که برای برخی بانک‌ها از جمله سیلیکون‌ولی رخ داد، در کنار نگرانی از شرایط اقتصاد، بار دیگر روی قیمت ساعت‌ها فشار وارد کرد و در ماه اکتبر بهای شاخص ساعت 1.8 درصد پایین رفت. این مقدار پایین‌ترین سطح از سال 2021 بود.

به این ترتیب، قیمت ساعت‌های لوکس از آوریل 2022، یعنی در زمان اوج خود تاکنون 42 درصد کاهش داشته است. شاخص قیمت ساعت رولکس هم در کف 30 ماهه خود قرار دارد. الماس هم 26 درصد نسبت به اوج خود در فوریه 2022 افت کرده است.

آیا قیمت‌ها به کف رسیده است؟

طبق نظر بلومبرگ، با توجه به میزان افت بهای ساعت‌های دست دوم، احتمال می‌رود که نزدیک به کف باشیم هرچند این موضوع قطعی نیست. اما ممکن است قیمت الماس طبیعی برخلاف ساعت در حال تثبیت باشد. تحریم‌های اروپا روی الماس روسیه هم در این زمینه موثر بوده است.

نمودار زیر شاخص قیمت الماس در سال‌های اخیر را نشان می‌دهد.

//