پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2024 از دید رویترز

آینده طلا و نقره در سال 2024 چه می‌شود؟ رویترز در یک نظرسنجی از تحلیلگران به بررسی آینده قیمت طلا و نقره در سال 2024 پرداخته است.

آینده طلا و نقره در سال 2024 چه می‌شود؟ رویترز در یک نظرسنجی از تحلیلگران به بررسی آینده قیمت طلا و نقره در سال 2024 پرداخته است.

نظرسنجی رویترز از قیمت طلا در سال 2024 حاکی از این است که بهای فلز زرد از میانه سال افزایش خواهد یافت. دلیل این اتفاق هم آن است که احتمال می‌رود بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا رو به سیاست پولی انبساطی بیاورند. علاوه بر این، نبردهای خاورمیانه نیز طبق این نظرسنجی موجب می‌شوند تا بهای اونس طلا به بالای دو هزار دلار صعود کند.

نکات بیشتری از نظرسنجی رویترز

میانگین بهای هر اونس طلا در این نظرسنجی که از 30 تحلیلگر و معامله‌گر در ماه اکتبر انجام شده، 1986.5 دلار است که نسبت به 1925 دلار مورد انتظار در این سال بالاتر است. شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از ماه جولای به این سو انتظارات خود از قیمت طلا را کمی پایین‌تر آورده‌اند. در آن ماه نظرسنجی مشابهی انجام شده بود و میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2024 را 1988 دلار برآورد کرده بود. در آن نظرسنجی قیمت اونس طلا در سال 2023 نیز 1944.5 دلار تخمین زده می‌شد.

جیمز مور، تحلیلگر فست مارکتس معتقد است تشدید تنش در خاورمیانه در کوتاه‌مدت روی طلا تاثیر صعودی می‌گذارد اما تا زمانی که بانک‌های مرکزی کشورهای غربی و به ویژه فدرال رزرو موضع مشخصی در مورد نرخ بهره نداشته باشند، بالای دو هزار دلار رفتن طلا با چالش روبرو است.

در حالی که بسیاری از اقتصاددانان معتقدند تا نیمه سال 2024 دست به کاهش نرخ بهره می‌زند، آخرین نظرسنجی حاکی از این است که تنها 55 درصد از افراد شرکت‌کننده از این سناریو حمایت می‌کنند. این در حالی است که ماه قبل این نسبت 70 درصد بود. طلا در ماه اکتبر و در پی تنش‌های خاورمیانه صعودی بود و در این ماه پس از مدت‌ها به سطح دو هزار دلار به ازای هر اونس برگشت.

نگاهی به آینده نقره در سال بعد

نظرسنجی فوق برای نقره هم انجام شده است. میانگین قیمت هر اونس نقره بر اساس این نظرسنجی برای سال 2024 حدود 24.85 دلار برآورد شده است. این میزان برای سال 2023 حدود 23.2 دلار است. با این حال، در نظرسنجی فعلی میزان افزایش قیمت برای سال آینده در مقایسه با نظرسنجی قبل کمی کاهش یافته است.

//