نصف شدن تقاضای خرید خانه ایرانی‌ها در ترکیه

نگاهی به جدیدترین آمار ترکیه نشان می‌دهد میزان خرید خانه از سوی خارجی‌ها در این کشور در 10 ماهه ابتدایی 2023 تقریبا تصف شده است.

نگاهی به جدیدترین آمار ترکیه نشان می‌دهد میزان خرید خانه از سوی خارجی‌ها در این کشور در 10 ماهه ابتدایی 2023 تقریبا تصف شده است.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ترکیه حاکی از این است که در یک ماه گذشته خرید مسکن از سوی خارجی‌ها در این کشور 13.7 درصد کاهش داشته است. علاوه بر این، در بازه یک ساله هم این افت چشمگیر بوده است. در اکتبر سال گذشته کل خرید مسکن از سوی خارجی‌ها در این کشور 5435 واحد بود که در حال حاضر به 2552 واحد رسیده است. این یعنی در بازه یک ساله هم خریداران خارجی مسکن در ترکیه نصف شده‌اند. تورم بالا و وضعیت نامساعد اقتصادی در ترکیه به همراه تغییر برخی قوانین نقش مهمی در این زمینه داشته است. اما میزان خرید مسکن در ترکیه از سوی ایرانیان چه تغییراتی داشته است؟

بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه

بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه در دو سال اخیر روس‌ها بوده‌اند. پس از حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای آن، شماری از اتباع روسیه ترکیه را برای زندگی انتخاب کردند و همین مساله باعث افزایش تقاضای آنها برای خرید مسکن در این کشور شده است. در ماه اکتبر سال 2023 همچنان روس‌ها بزرگترین خریداران مسکن در ترکیه هستند. آنها در این ماه 713 خانه خریده‌اند. پس از آنها، ایرانیان با خرید 235 خانه قرار دارند و آلمانی‌ها هم با خرید 152 خانه در رتبه سوم هستند. اوکراینی‌ها و عراقی‌ها هم به ترتیب با خرید 138 و 134 خانه رده‌های چهارم و پنجم این ماه را در اختیار دارند.

در مجموع از ابتدای سال تاکنون، یعنی با گذشت 10 ماه از سال 2023، 30 هزار و 834 خانه در ترکیه به خارجی‌ها فروخته شده است. سهم روس‌ها از این میان 9396 خانه است و ایرانیان نیز پس از آنها با خرید 3833 خانه دوم هستند. سال گذشته در همین بازه زمانی 10 ماهه ایرانی‌ها 7038 خانه در ترکیه خریده بودند که تقریبا نصف سال قبل است. در نمودار زیر میزان خرید خانه از سوی ایرانی‌ها در ترکیه در ماه‌های مختلف نشان داده شده است.

 

//