Gold of various weights and sizes sit at Gold Investments Ltd. bullion dealers in this arranged photograph in London, U.K., on Wednesday, July 29, 2020. Gold held its ground after a record-setting rally as investors awaited the outcome of a Federal Reserve meeting amid expectations policy makers will remain dovish, potentially spurring more gains. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg

طلای جهانی در قعر سه هفته اخیر

قیمت جهانی طلا در آخرین روز هفته قبل با افت روبرو شد و به 1938 دلار رسید. اما چرا؟

قیمت جهانی طلا در آخرین روز هفته قبل با افت روبرو شد و به 1938 دلار رسید. اما چرا؟

قیمت طلای جهانی در پایان هفته قبل به پایین‌ترین مقدار در سه هفته اخیر رسید. بهای هر اونس طلا در روز جمعه با 20 دلار کاهش به 1938 دلار افت کرد. بهای هر اونس طلای آتی تحویل 23 دسامبر نیز با 27 دلار کاهش به 1942 دلار تنزل کرد. اما چرا این اتفاق افتاد؟

علت‌های افت قیمت طلا در بازار

در هفته گذشته چند نفر از مقامات فدرال رزرو هشدارهایی دادند که معنای آن این بود که بانک مرکزی ممکن است نرخ بهره را بالاتر ببرد یا برای مدتی طولانی نرخ را در همین محدوده در نظر بگیرد. این موضوع در کنار مسایلی مانند بازده اوراق خزانه‌داری و تقویت دلار، موجب افت تقاضا برای طلا شد. عامل دیگری که افت قیمت نسبتا زیاد آخر هفته را رقم زد، گمانه‌زنی در مورد آرام‌تر شدن و عدم گسترش جنگ اسراییل و حماس به سایر مناطق خاورمیانه بود. البته این احتمال به صفر نرسیده است.

نکته‌ای که در اینجا مهم به نظر می‌رسد آن است که تورم چسبنده و مقاوم در اقتصاد ایالات متحده می‌تواند برای فدرال رزرو این انگیزه را به وجود بیاورد که امسال نرخ بهره را بیشتر از مقدار فعلی افزایش بدهد. با این حال، این تمام ماجرا نیست. چنین موضوعی باعث شد تا سرمایه گذاران به سوی دلار و اوراق خزانه‌داری بروند.

نشانه‌هایی از اقدامات پاول

صرف نظر از تمام این موارد، رئیس فدرال رزرو یعنی جروم پاول هم در طول جلسه روز چهارشنبه اطلاعات کمی در مورد سیاست پولی ایالات متحده ارائه داد. نگاه فدرال رزرو در صورتی که بخواهد تورم را بیش از این با نرخ بهره کنترل کند، برای طلا سناریوی بدی محسوب می‌شود. تورم هسته در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل 0.3 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 4.1 درصد شده است. علاوه بر این، انتظارات خانوارها برای افزایش مجدد تورم وجود دارد و این امکان وجود دارد که در میان‌مدت فشار قیمت به بالاترین مقدار در 12 سال اخیر برسد.

//