بزرگترین تولیدکنندگان طلا در جهان

طلا یکی از مهمترین فلزات قیمتی است که مصارف گوناگونی دارد. این مصارف از سرمایه گذاری تا صنعت، فناوری و حتی تزیین را شامل می‌شود. قیمت طلا نیز مانند هر کالایی از عرضه و تقاضای آن پیروی می‌کند. میزان تقاضای طلا در بازه‌های مختلف زمانی، بر اساس شرایط اقتصادی جهان و منطقه‌ای متفاوت است. علاوه بر این، بخشی از تقاضای طلا نیز که به مصارف صنعت و فناوری تعلق دارد، تقریبا ثابت است. با این حال، عرضه طلا شرایط متفاوتی دارد. میزان عرضه عمدتا یا از طریق بازیافت یا تولید معدنی مشخص می‌شود. هر گونه نغییر در تولید طلا و استخراج از معادن آن می‌تواند روی بهای فلز زرد موثر باشد. در این مطلب قصد داریم به مهمترین کشورهای تولیدکننده طلا بپردازیم چرا که این کشورها و تولیداتشان نقش مهمی در عرضه طلا و تعیین بهای آن دارد.

بزرگترین تولیدکنندگان طلای جهان در سال 2022

نگاهی به آمار بزرگترین تولیدکنندگان طلا در دنیا در سال 2022 نشان می‌دهد که چین در صدر کشورهای تولیدکننده فلز زرد است. این کشور در سال 2022 حدود 330 تن طلا تولید کرده است. این در حالی است استرالیا و روسیه با 320 تن، در رتبه دوم مشترک قرار دارند. رتبه چهارم نیز به کشور کانادا تعلق می‌گیرد که 220 تن طلا در سال گذشته میلادی تولید کرده است. رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب در اختیار آمریکا با 170 تن، مکزیک با 120 تن، قزاقستان با 120 تن، آفریقای جنوبی با 110 تن، پرو با 100 تن و ازبکستان با 100 تن است. در رتبه‌های بعدی نیز غنا، اندونزی، بورکینافاسو، برزیل، کلمبیا، تانزانیا،پاپوآ گینه نو، سودان و مالی قرار دارند. در نمودار زیر بزرگترین تولیدکنندگان طلا در سال ۲۰۲۲ را مشاهده می‌کنید.

بزرگترین صاحبان ذخایر طلا در دنیا

بزرگترین صاحب ذخایر معدنی طلا در دنیا استرالیا است که 8400 تن طلا در معادن خود دارد. پس از آن روسیه با 6800 تن ذخیره در رتبه دوم قرار دارد. در رتبه‌های بعدی صاحبان بزرگترین ذخایر طلا نیز به ترتیب کشورهای آفریقای جنوبی با ۵ هزار تن، آمریکا با ۳ هزار تن، پرو با ۲۹۰۰ تن، اندونزی با ۲۶۰۰ تن، برزیل با ۲۴۰۰ تن، کانادا با ۲۳۰۰ تن، چین با ۱۹۰۰ تن و ازبکستان با ۱۸۰۰ تن طلا جای دارند. در نمودار زیر بزرگترین صاحبان ذخایر معدنی طلا را مشاهده می‌کنید.

//