افت طلا با کاهش خوشبینی نسبت به نرخ بهره

قیمت طلا دیروز و امروز افت داشته است. اما چه عواملی باعث این اتفاق شده‌اند؟

قیمت طلا دیروز و امروز افت داشته است. اما چه عواملی باعث این اتفاق شده‌اند؟

دیروز قیمت طلا در بازار جهانی با کاهش همراه بود و هر اونس فلز زرد به 1966 دلار رسیده است. البته در روز گذشته این قیمت تا 1957 دلار هم پایین رفته بود اما بعد کمی بالاتر آمد. قیمت هر اونس طلای بازار آتی تحویل 23 دسامبر امسال هم امروز و در حال حاضر به 1972 دلار افت کرده است. اما چرا بازار طلا با این اتفاق روبرو شد و این موضوع چه تاثیری روی بازار طلای ایران دارد؟

عوامل افت قیمت طلای امروز

در واقع افت قیمت طلا را می‌توان به دو دلیل نسبت داد. اولین مورد آن است که حدس و گمان‌ها و خوش‌بینی‌ها بر اساس این که نرخ بهره فدرال رزرو به اوج خودش رسیده و روند کاهشی آن احتمالا به زودی شروع خواهد شد، کمرنگ شد. با این حال، دلایل دیگری نیز در کار بود. از بین رفتن نشانه‌های تنش شدید در خاورمیانه و افت قیمت نفت یکی از دلایل اصلی این افت هستند. در واقع، از آنجا که طلا در شرایط نااطمینانی و آشفتگی جهانی یا منطقه‌ای پناهگاه امنی برای سرمایه است، هر گونه اتفاقی که منجر به ثبات بیشتر یا تنش‌زدایی در کشور، منطقه یا جهان شود، یا چشم‌انداز فعالیت اقتصادی را بیشتر کند، روی کاهش قیمت موثر خواهد بود.
یکی از مهمترین نکاتی که باعث شد انتظارات نسبت به افت نرخ بهره از بازار طلا دورتر شود، اظهارات نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس بود. او انتظاراتی که نسبت به افت نرخ زودهنگام وجود داشت را از بین برد. نیل کشکاری گفت که شاید فدرال رزرو مجبور شود اقدامات بیشتری را در دستور کار قرار دهد تا بتواند نرخ تورم را به میزان هدفش یعنی دو درصد برساند. این موضوع عملا به معنای افت قیمت اونس طلا در بازار جهانی تعبیر می‌شود.

نگاهی به بازار طلا در ایران

با آرامش بیشتر در خاورمیانه، قیمت ارز در ایران نیز در حوالی ۵۱ هزار تومان قرار گرفته است. در مجموع به نظر می‌رسد بیشتر افت قیمت طلا در ایران ناشی از نوسانات نرخ دلار باشد اما در صورت تثبیت نرخ ارز افت طلای جهانی می‌تواند در کاهش اندک قیمت طلا در بازار داخلی موثر باشد.

//