کشورهای دارای بالاترین سرانه مصرف انرژی

کدام کشورها بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند؟

کشورهایی که بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند، عمدتا ثروتمند و به شدت صنعتی هستند.

کشورهایی که بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند، عمدتا ثروتمند و به شدت صنعتی هستند.

در حدود چهار دهه گذشته یعنی از سال 1980 تاکنون، مصرف جهانی انرژی از 77 تریلیون کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) به نزدیک به 155 تریلیون کیلووات ساعت رسیده و دو برابر شده است.

اما علیرغم افزایش تقاضای انرژی از سوی اقتصادهای نوظهور، مصرف سرانه انرژی (به ازای هر نفر) تنها حدود 14 درصد رشد داشته است.

کدام کشورها امروز بیشترین سرانه مصرف انرژی را دارند؟

اینفوگرافیک زیر، مصرف سرانه انرژی جهانی را با استفاده از داده های Our World in Data ترسیم می کند. مصرف انرژی شامل برق، حمل و نقل و گرمایش است.

کشورهای دارای بالاترین سرانه مصرف انرژی

رتبه بندی کشورها بر اساس مصرف انرژی

10 کشور برتر از نظر مصرف سرانه انرژی نسبتاً ثروتمند و به شدت صنعتی هستند.

کشورهای دارای بالاترین سرانه مصرف انرژی

ایسلند در صدر لیست قرار دارد و در عین حال پیشروترین کشور در تولید سرانه برق است. به لطف فراوانی منابع زمین گرمایی (geothermal) این کشور، نیروگاه های زمین گرمایی و برق آبی بیش از 99 درصد از تولید برق ایسلند را تشکیل می دهند.

بسیاری از 10 کشور برتر، تولیدکنندگان بزرگ انرژی یا اقتصادهای دارای صنایع پیشرفته هستند. به عنوان مثال، عربستان سعودی، کانادا، کویت، نروژ و قطر در میان 15 کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان هستند. به طور مشابه، ترینیداد و توباگو بزرگترین تولید کننده نفت و گاز در دریای کارائیب است و یکی از بزرگترین صادرکنندگان آمونیاک در سطح جهان است.

وجود صنایع انرژی بر مانند استخراج نفت و گاز احتمالاً عامل اصلی تأثیرگذار بر مصرف انرژی در این کشورها است.

چرا سرانه مصرف انرژی ایسلند اینقدر بالاست؟

بیایید نگاهی به مصرف بالای انرژی صنعتی ایسلند بیندازیم تا ببینیم انرژی در کجا مصرف می شود:

مصرف انرژی ایسلند

سه کارخانه ذوب آلومینیوم ایسلند – Alcoa، Rio Tinto Alcan و Century Aluminium – بیش از مجموع تمام بخش‌های دیگر انرژی مصرف می‌کنند و 30 درصد از انتشار دی اکسید کربن این کشور را تشکیل می‌دهند. ایسلند از نظر بوکسیت (ماده خامی که برای تولید آلومینیوم استفاده می شود) غنی نیست، اما برق ارزان و پاک مشوق بزرگی برای کارخانه های ذوب آلومینیوم برای راه اندازی فعالیت در این جزیره است.

به دلایل مشابه، ایسلند همچنین یک مقصد محبوب برای مراکز داده و استخراج بیت کوین است. آب و هوای خنک در تمام طول سال هزینه های خنک کننده را برای هزاران کامپیوتری که به صورت شبانه روزی کار می کنند کاهش می دهد و برق پاک، انتشار کربن را به حداقل می رساند.

به طور کلی، با وجود اهمیت گرمایش خانه در آب و هوای سرد، جای تعجب نیست که بخش مسکونی در میان مصرف کنندگان کوچکتر انرژی قرار دارد. صنایع ایسلند، به ویژه ذوب آلومینیوم، بخش عمده ای از مصرف انرژی آن را تشکیل می دهد و مصرف سرانه را بالاتر از سایر کشورها قرار می دهد.

10 کشور با کمترین سرانه مصرف انرژی

کشورهایی که در انتهای فهرست قرار دارند، در میان اقتصادهای کمتر توسعه یافته جهان قرار دارند و تولید ناخالص داخلی سرانه نسبتاً کمتری دارند.

کشورهای دارای کمترین سرانه مصرف انرژی

این کشورها در مقایسه با میانگین جهانی 19836 کیلووات ساعت انرژی کمتری مصرف می کنند. در تضاد کامل با کشورهایی که در صدر فهرست قرار دارند، تولید ناخالص داخلی سرانه آنها همگی کمتر از 1000 دلار است.

همانطور که اقتصادها توسعه می یابند، روستاها برق می گیرند، کلان شهرها پدید می آیند و صنایع رشد می کنند که منجر به مصرف کلی انرژی بالاتر می شود. در مقیاس جهانی، اگر رشد اقتصادی ادامه یابد، مصرف سرانه انرژی احتمالاً به افزایش مداوم خود ادامه خواهد داد.

منبع: ourworldindata

//