کاهش شدید صادرات نفت ایران در اکتبر

به نظر می رسد تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا موجب شده است تا پالایشگاه های چینی نسبت به خرید نفت ایران ریسک گریزتر شوند. 

به نظر می رسد تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا موجب شده است تا پالایشگاه های چینی نسبت به خرید نفت ایران ریسک گریزتر شوند. 

صادرات نفت ایران به دلیل ریسک گریزی خریداران شاندونگ به 1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

به گزارش کپلر، صادرات نفت ایران در ماه اکتبر از میانگین 1.37 میلیون بشکه در روز (6 ماه قبل) به 1 میلیون بشکه کاهش یافته است.

تنش‌های خاورمیانه در کنار تهدید به اجرای سخت‌گیرانه‌تر تحریم‌های ایالات متحده ممکن است پالایشگاه‌های شاندونگ را ریسک‌گریزتر کرده باشد.

کاهش صادرات نفت ایران

بازرگانان و تحلیلگران می‌گویند که در چین، نفت خام ایران تنها توسط پالایشگاه‌های مستقل در مقیاس کوچک خریداری می‌شود، اما شرکت‌های دولتی چین واردات و پالایش نفت ایران را از سر نگرفته‌اند زیرا تحریم‌های آمریکا و تهدید تحریم‌های ثانویه همچنان یک عامل بازدارنده است.

به گفته آنها پالایشگاه‌های دولتی و پالایشگاه‌های خصوصی بزرگ از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی از واردات نفت خام ایران خودداری کرده‌اند.

یک منبع تجاری در شاندونگ چین می‌گوید: «پالایشگاه‌های کوچک حساس به قیمت، با گران شدن نفت خام روسیه به سمت ایران می‌روند.»

اما به نظر می رسد تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا موجب شده است تا این پالایشگاه های کوچک نیز از پذیرش ریسک خرید نفت ایران به دلیل ترس از جریمه های ایالات متحده بکاهند.

این در حالی است که رشد مقداری و قیمتی صادرات نفت ایران از دلایل اصلی ثبات نرخ ارز در سال 1402 بوده است و تغییر جهت آن می تواند به بروز نوسانات جدید ارزی در کشور منجر شود.

منبع: کپلر

//