واگذاری ملک به چینی‌ها از سوی شهرداری تهران

عبدالمطهر محمدخانی ،سخنگوی شهرداری تهران درباره قراردادهای منعقده در سفر تیم مدیریت شهری به چین و نحوه تأمین منابع مالی آن توضیحاتی ارائه داد.

عبدالمطهر محمدخانی ،سخنگوی شهرداری تهران درباره قراردادهای منعقده در سفر تیم مدیریت شهری به چین و نحوه تأمین منابع مالی آن توضیحاتی ارائه داد.

ترووست: سخنگوی شهرداری تهران درباره قراردادهای منعقده در سفر تیم مدیریت شهری به چین و نحوه تأمین منابع مالی آن توضیحاتی ارائه داد.

عبدالمطهر محمدخانی درباره دستاوردهای سفر چین اظهار کرد: در این سفر با مذاکرات انجام‌ شده توانستیم قراردادهایی را منعقد و توافق‌نامه‌هایی را تحت عنوان خرید انواع زیرساخت‌های شهری محقق کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش این قراردادها بالغ‌ بر ۴ میلیارد دلار است، افزود: قرارداد تأمین ۷۹۱ دستگاه واگن مترو که از سال ۱۳۹۵ مطرح و مسکوت مانده بود، در این سفر نهایی شد که ارزشی در حدود یک میلیارد دلار دارد.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، شرکت‌های واگن‌سازی چینی در حال حاضر تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در شمار بسیار بالا را عهده‌دار هستند و خودشان برای تعامل با تهران پیش‌قدم شده‌اند.

محمدخانی با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن مترو حتی با باز شدن خط مالی در حال انقضا بود، ادامه داد: با روی کار آمدن گروه جدید مدیریت شهری، احیای این قرارداد در دستور کار قرار گرفت و دوباره خط اعتباری خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای مترو تهران از طریق تهاتر نفت احیا شد.

وی همچنین در خصوص راه‌اندازی خط ۱۱ مترو تهران که با همکاری یک شرکت چینی و یک شرکت داخلی قرار است احداث شود، یادآور شد: خط ۱۱ از منطقه ۲۲ آغاز و با عبور از مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۱ به منطقه ۲۰ می‌رسد که با اجرایی شدن آن شاهد تحولی دیگر در توسعه دسترسی شهروندان به سراسر تهران خواهیم بود.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با اشاره به جزئیات تأمین منابع مالی این پروژه عنوان کرد: برای احداث خط ۱۱ با طرف چینی به مدلی رسیدیم که نیازمند هزینه نقد و حتی پیش‌پرداخت از سوی شهرداری نیست.

وی ادامه داد: شرکت سازنده چینی با یک شرکت خصوصی مهندسی ایرانی در کشور ارمنستان همکار است و تفاهم صورت پذیرفته برای احداث خط ۱۱ متروی تهران نیز سه‌جانبه است؛ یعنی شهرداری تهران، شرکت چینی و شرکت ایرانی و حساب‌ و کتاب‌ها با شرکت ایرانی انجام خواهد شد و شهرداری تهران به ازای هر میزان عملکرد، به‌صورت غیرنقد با آن‌ها تسویه خواهد کرد. در تهران به شریک ایرانی ملک تحویل می‌دهد و کاری به هزینه کرد آن و یا انتقال پول به چین نخواهد داشت.

قرارداد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار دستاوردی دیگر از سفر به چین است که محمدخانی در این باره اظهار کرد: با طرف‌های چینی، برای خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری گازسوز، ۱۰ هزار ون برقی، ۱۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به تفاهم رسیدیم که در راستای کنترل آلودگی هوای شهر بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد خرید زباله‌سوزهای مدرن از چین، به ارزش تقریباً ۷۰۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: روزانه هزاران تن پسماند به آرادکوه منتقل و در آنجا دفن می‌شود که این امر چالش‌های متعددی دارد. لذا در سفر به چین برای خرید و انتقال فناوری زباله‌سوزهای مُدرن به ایران هم به‌طور ویژه رایزنی و تفاهم شد.

سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه دستگاه‌های زباله‌سوز مورد نظر می‌تواند در شمار بسیار زباله خشک و تَر را سوزانده و از آن «برق» تولید کنند، افزود: این دستگاه‌ها آن‌طور که گفته‌اند حدود ۷۰۰ میلیون دلار خرج برای شهرداری تهران خواهد داشت، اما از آنجایی که طرف چینی برای «سرمایه‌گذاری» در ایران ابراز علاقه‌مندی کرده است، در این پروژه هم نیاز به هزینه‌کرد نقدی شهرداری تهران نیست و طرف چینی علاوه بر انتقال فنّاوری، سرمایه‌گذاری را هم عهده‌دار شده است.

//