خودروسازان قصد داشتند موتورهای وانکل را جایگزین موتورهای پیستونی کنند.
اما پیچیدگی ساخت و مصرف بالای سوخت، مخصوصا بعد از بحران نفتی در دهه هفتاد میلادی، باعث شد این موتور از رونق بیفتد و موتور دیزل جای آن را بگیرد.
مزدا در اواخر دهه شصت میلادی اولین خودروسازی بود که از موتور وانکل در یک مدل تولید انبوه استفاده کرد. مدلهایی که مزدا با این موتور ساخت در مسابقات موفق بودند و برای مزدا اعتباری جهانی به ارمغان آوردند.
مشهورترین مدل مزدا با موتور وانکل RX-۷ است که سه نسل از آن از دهه هفتاد تا سال ۲۰۰۲ تولید شد.
مزدا در حال حاضر تنها مدل الکتریکیاش را به موتور وانکل مجهز کرده و میگوید این موتور بهترین انتخاب برای قوای محرکه هیبرید-الکتریکی است. موتورهای وانکل مزدا در آینده میتوانند علاوه بر بنزین، از هیدروژن و سوختهای بیولوژیک هم استفاده کنند.
قوای محرکهای که برای کانسپت آیکونیک SP ساخته شده ۳۶۵ اسببخار نیرو تولید میکند.
ظاهر خودرو با استقبال بسیار زیادی روبهرو شده است. درهای کانسپت رو به بالا باز میشود و بدنه در عین سادگی، اسپرت و عضلانی است.
یو استینوییت، مدیر استودیوی طراحی مزدا در اروپا، میگوید الکتریکیشدن خودروها نباید باعث شود ظاهرشان یکنواخت و تکراری شود و هدف او و تیم طراحی مزدا طراحی خودروهای زیبایی است که رانندگی با آنها لذتبخش باشد.
معلوم نیست کدام مدل مزدا قرار است براساس کانسپت آیکونیک SP ساخته شود.
تنها مدل اسپرت مزدا در حال حاضر MX-۵ است. درباره الکتریکی شدن این مدل که یکی از پرفروشترین خودروهای اسپرت جهان است، گمانهزنیهای زیادی شده است.
همچنین گفته میشود مزدا میخواهد پس از دو دهه نسل جدیدی از مدل RX-۷ به بازار عرضه کند. ماساهی ناکایاما، مدیر طراحی مزدا، میگوید مخصوصا ظاهر کانسپت را طوری طراحی کرده که شبیه به هر دو مدل باشد.
ارسال پاسخ