رکود در بازار خودرو و کاهش قیمت ها

ریزش شدید قیمت خودرو در هفت ماهه نخست 1402

برای نخستین بار در هشت سال اخیر، قیمت خودرو در هفت ماهه نخست سال 1402 با رشد منفی روبه رو شده است.

برای نخستین بار در هشت سال اخیر، قیمت خودرو در هفت ماهه نخست سال 1402 با رشد منفی روبه رو شده است.

قیمت خودرو در سال های مختلف چقدر رشد داشته است؟ نمودار زیر، رشد تجمعی قیمت خودرو از ابتدا تا انتهای هر سال را نشان می دهد. به عبارت دیگر، عدد هر ماه بیانگر میزان رشد قیمت خودرو از ابتدای آن سال تا ماه مورد نظر است.

کاهش قیمت خودرو در سال 1402 و ثبت پایین ترین نرخ رشد قیمت

همان گونه که در نمودار قابل مشاهده است، قیمت خودرو از سال 1397 تاکنون هرگز در طول سال با کاهش قیمت روبه رو نشده است، اما در سال 1402 در مجموع 7 ماه نخست سال شاهد افت 15 درصدی قیمت خودرو بوده ایم که رویداد بی سابقه ای محسوب می شود.

بر اساس نمودار فوق، میانگین قیمت خودرو در سال های 1397 تا 1401 به ترتیب با 125 درصد، 43 درصد، 86 درصد، 36 درصد و 75 درصد رشد همراه بوده است.

همچنین میانگین قیمت خودرو از ابتدای سال 1397 تا پایان 1401 بیش از 1400 درصد رشد داشته و به عبارت دیگر 15 برابر شده است.

نمودار زیر، رشد قیمت خودرو در هفت ماهه نخست سال 1402 را با رشد آن در دوره های مشابه 7 سال گذشته مقایسه کرده است.

در طول سال های گذشته، هرگز قیمت خودرو در هفت ماهه نخست سال کاهش نیافته است، اما در سال 1402 کاهش 15 درصدی را تجربه کرده است.

کاهش قیمت خودرو در سال 1402

کاهش تقاضای خودرو از ابتدای سال 1402 که به دلیل کاهش انتظارات تورمی رخ داده است، موجب شده است تا بازار خودرو پس از دوران پررونق خود در نیمه دوم سال 1401، در ماه های گذشته وارد رکود سنگینی شود که در آمار تولید و فروش خودروسازان نیز قابل مشاهده است.

با این حال میانگین قیمت خودرو در مهرماه پس از 6 ماه ثبت نرخ رشد منفی، در حدود 0.4 درصد رشد مثبت داشته است که عمدتا تحت تاثیر رشد نرخ دلار در بازار آزاد بوده است.

رشد ماهانه قیمت خودرو

در سال های گذشته قیمت خودرو همبستگی قابل توجهی با نرخ ارز داشته است و یکی از دلایل کاهش قیمت خودرو در سال جاری نیز ثبات نرخ دلار از ابتدای سال بوده است.

در نتیجه در صورت افزایش نرخ ارز در ماه های پیش رو، این امر می تواند به تغییر جهت قیمت ها در بازار خودرو منجر شود. این  در حالی است که به صورت تاریخی در ماه های پایانی سال و نیز دو ماه ابتدایی سال ها معمولا شاهد افزایش قیمت ها در بازار خودرو هستیم.

منبع: مرکز آمار

//