10 روند مهم جهان در سال 2024 از دید اکونومیست

در سال ۲۰۲۴ جهان با مسایل زیاد و مهمی روبرو خواهد شد. در ادامه به ۱۰ روند مهم جهان در سال ۲۰۲۴ از دید اکونومیست می‌پردازیم.

در سال ۲۰۲۴ جهان با مسایل زیاد و مهمی روبرو خواهد شد. در ادامه به ۱۰ روند مهم جهان در سال ۲۰۲۴ از دید اکونومیست می‌پردازیم.

زندگی به سرعت می‌گذرد. جهان با سرعت شگفت‌آوری در حال تغییر است، خواه این تغییر افزایش درگیری‌های مسلحانه باشد و خواه ترسیم مجدد نقشه منابع انرژی جهان یا پیشرفت سریع در هوش مصنوعی (AI). از وضعیت خاورمیانه گرفته تا استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی تا درمان چاقی، همه چیز با روشی که همین یک یا دو سال پیش انجام می‌شد، بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. در این مطلب از اکونومیست می‌خواهیم به شما کمک کنیم جهان بینی خود را به روز نگه دارید و به شما بگوییم که چه چیزی ممکن است در آینده به وقوع بپیوندد. برای شروع، در اینجا به 10 موضوع مهم اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ اشاره می‌کنیم.

  • رای دادن و دموکراسی

امسال با برگزاری انتخابات در سرتاسر جهان، وضعیت جهانی دموکراسی در مرکز توجه قرار خواهد گرفت. در سال 2024 بیش از 70 انتخابات در کشورهایی برگزار می شود که حدود 4.2 میلیارد نفر در آن زندگی می‌کنند. به این ترتیب، برای اولین بار، بیش از نیمی از جمعیت جهان انتخابات دارند. اما در حالی که رأی‌گیری بیش از هر زمان دیگری برگزار می‌شود، لزوماً دموکراسی بیشتری وجود ندارد: بسیاری از انتخابات برگزار شده آزاد و نه عادلانه نخواهند بود.

  • انتخابات آمریکا

رای‌دهندگان و دادگاه‌ها درباره دونالد ترامپ، که شانس یک به سه برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، احکام خود را صادر خواهند کرد. نتیجه کار ممکن است به چند ده هزار رای دهنده در تعداد انگشت شماری از ایالت‌ها گره خورده باشد. با این حال، پیامدهای آن جهانی خواهد بود و بر همه چیز از سیاست آب و هوایی گرفته تا حمایت نظامی از اوکراین تأثیر خواهد گذاشت. در واقع، نتیجه انتخابات در روسیه ممکن است به این معنا باشد که سرنوشت ولادیمیر پوتین بیشتر به رای دهندگان آمریکایی بستگی دارد تا رای دهندگان روسی.

  • تحرکات اروپا

اروپا ممکن است اقداماتی کرده و حمایت نظامی و اقتصادی مورد نیاز برای یک جنگ طولانی را به اوکراین ارائه دهد و در عین حال راهی برای عضویت نهایی در اتحادیه اروپا برای این کشور ترسیم کند. این کار درستی است که باید انجام داد. به علاوه، باید در برابر خطر قدرت گرفتن دوباره ترامپ و پیامدهای آن اطمینان حاصل کند.

  • آشفتگی خاورمیانه

جنگ حماس و اسراییل، منطقه را به هم ریخته و این ایده را که جهان می تواند به نادیده گرفتن مصائب فلسطینیان ادامه دهد، نادیده گرفته است. آیا این درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر خواهد شد یا فرصت جدیدی برای صلح ارائه می‌کند؟ برای آمریکای ابرقدرت این آزمونی است برای اینکه آیا می‌تواند خود را با دنیای پیچیده‌تر و تهدیدکننده‌تر سازگار کند یا خیر.

  • اختلال چند قطبی

طرح آمریکا برای چرخش به سمت آسیا و تمرکز بیشتر بر رقابت خود با چینِ در حال رشد، پس از جنگ در اوکراین و اکنون غزه از مسیرش خارج شده است. روسیه نیز حواسش پرت شده و نفوذ خود را از دست داده است. درگیری‌هایی که گره خورده بودند، در حال آب شدن هستند و چندین جنگ‌ سرد محلی در سراسر جهان در حال روی دادن هستند. بی‌ثباتی در منطقه «ساحل» نیز در حال افزایش است. اکنون که «لحظه تک قطبی» آمریکا به پایان رسیده است، جهان برای درگیری بیشتر آماده می‌شود.

  • جنگ سرد دوم

با کاهش رشد چین، افزایش تنش‌ها بر سر تایوان، و محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های پیشرفته توسط آمریکا، سخن گفتن از “جنگ سرد جدید” سخت‌تر شده است. با این حال، برای شرکت‌های غربی که تلاش می‌کنند وابستگی زنجیره‌های تامین خود به چین را کاهش دهند، گفتن این موضوع بسیار آسان‌تر از انجام دادن آن است.

  • جغرافیای انرژی‌های نو

گذار به انرژی پاک در حال ایجاد ابرقدرت‌های سبز جدید و ترسیم مجدد نقشه منابع انرژی است. لیتیوم، مس و نیکل اهمیت بیشتری نسبت به قبل دارند، در حالی که نفت و گاز و مناطقی که بر عرضه آنها غالب هستند، اهمیت کمتری پیدا می‌کنند. رقابت برای منابع سبز، ژئوپلیتیک و تجارت را تغییر می‌دهد و برندگان و بازندگان غیرمنتظره‌ای ایجاد می‌کند. در همین حال، در میان رای دهندگان دوستدار سیاست‌های سازگار با آب و هوا، یک نظریه توطئه نخبگان علیه مردم عادی شروع شده است.

  • عدم اطمینان اقتصادی

اقتصادهای غربی در سال 2023 بهتر از حد انتظار عمل کردند، اما هنوز از شرایط مشکل‌ساز خارج نشده‌اند. باقی ماندن نرخ‌های بهره «بالاتر، برای مدت طولانی‌تر» برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان دردناک خواهد بود، حتی اگر از رکود اجتناب کند. علاوه بر این، چین نیز ممکن است دچار تورم‌زدایی شود.

  • هوش مصنوعی واقعی می‌شود

کسب‌وکارها در حال پذیرش هوش مصنوعی هستند، قانونگذاران در حال تنظیم هوش مصنوعی هستند و متخصصان فناوری به بهبود آن ادامه می‌دهند. بحث بر سر بهترین رویکرد نظارتی و اینکه آیا بحث در مورد “خطر وجودی” هوش مصنوعی طعمه‌ای است که به نفع متصدیان فعلی است یا خیر نیز تشدید خواهد شد. استفاده‌ها و سوء‌استفاده‌های غیرمنتظره همچنان پدیدار می‌شوند. نگرانی‌ها در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و احتمال دخالت آنها در انتخابات هم زیاد است. با این همه، بزرگترین تاثیر واقعی آن کد نویسی سریعتر خواهد بود.

  • متحد کردن جهان؟

شاید تفاوت‌های ایدئولوژیک کنار گذاشته شود زیرا جهان از المپیک پاریس لذت خواهد ‌برد، فضانوردان (شاید) در حال چرخش به دور ماه باشند و جام جهانی کریکت مردان هم برگزار می‌شود. اما به همان اندازه محتمل است که کسانی که به نوعی وحدت جهانی امیدوارند، دچار مشکل شوند.

//