صادرات نفت ایران در اکتبر

کاهش صادرات نفت ایران در اکتبر 2023

به گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت ایران در اکتبر، 130 هزار بشکه نسبت به سپتامبر کاهش یافت و به 1 میلیون و 394 هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت ایران در اکتبر، 130 هزار بشکه نسبت به سپتامبر کاهش یافت و به 1 میلیون و 394 هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش موسسه کپلر، صادرات نفت ایران در سه سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است.

افزایش تقاضای پالایشگاه های چینی برای بهره مندی از تخفیف های قیمتی ایران برای فروش نفت خام موجب شده است تا تقاضای این کشور برای نفت ایران به میزان قابل توجهی رشد کند.

از سوی دیگر ایالات متحده نیز برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت نفت در بازارهای جهانی که موجب تشدید روند تورم در این کشور شده است، سختگیری خود در اجرای تحریم های نفتی ایران را کاهش داده است.

گرچه برخی از شایعات در خصوص توافق ایران و ایالات متحده مبنی بر تسهیل صادرات نفت ایران از سوی آمریکا در قبال کاهش سطح فعالیت های غنی سازی این کشور نیز در ماه های اخیر مطرح بوده است.

حجم صادرات نفت ایران

صادرات نفتی ایران که در زمان ریاست جمهوری ترامپ به کمتر از 500 هزار بشکه در روز نیز رسیده بود، در ماه اوت تا آستانه 2 میلیون بشکه در روز نیز افزایش یافت.

با این حال در دو ماه اخیر روند صادرات نفتی ایران کاهنده بوده و در ماه اکتبر به یک میلیون و 400 هزار بشکه رسیده است.

افزایش صادرات نفت ایران

مقصد صادرات نفت ایران

بیشتر نفت صادراتی ایران به چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، فروخته می شود. ایران و خریداران آن از روش‌های مختلفی برای پنهان کردن منشا نفت استفاده می‌کنند، مانند انتقال نفت بین نفتکش‌ها در دریا، انتقال نفت از طریق امارات متحده عربی یا برچسب زدن آن به عنوان انواع سوخت.

به گزارش بلومبرگ، ایران با ارائه تخفیف‌های قیمتی برای فروش نفت خود که طبق گزارش‌ها به بیش از 10 دلار در هر بشکه در مقایسه با معیارهای بین‌المللی رسیده است، چین را تشویق می‌کند تا از تحریم‌ها سرپیچی کند.

مقاصد صادرات نفت ایران

ایران همچنین باید با نفت روسیه رقابت کند. تهاجم روسیه به اوکراین و اعمال تحریم های غرب، بازارهای نفت را تغییر داده است، از جمله هدایت حجم قابل توجهی از روسیه به چین، که قیمتی را که تهران برای هر بشکه می تواند به دست آورد، کاهش می دهد.

منبع: بلومبرگ

//