افزایش گردشگران ایرانی ترکیه در سال 1402

علاوه بر جذابیت های طبیعی، تاریخی و معماری این کشور، قیمت های نسبتاً پایین در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، ترکیه را تبدیل به مقصدی جذاب برای گردشگران خارجی کرده است.

علاوه بر جذابیت های طبیعی، تاریخی و معماری این کشور، قیمت های نسبتاً پایین در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، ترکیه را تبدیل به مقصدی جذاب برای گردشگران خارجی کرده است.

رشد روزافزون صنعت گردشگری ترکیه

در سال 2022 ترکیه با پذیرش بیش از 51 میلیون گردشگر خارجی، در جایگاه ششم مقاصد محبوب گردشگران جهان قرار گرفت.

همچنین بر اساس آمار وزارت گردشگری ترکیه، تعداد توریست های خارجی به این کشور در 10 ماهه نخست 2023 نسبت به مدت مشابه سال 2022 نزدیک به 12 درصد و نسبت به قبل از همه گیری 73 درصد افزایش یافته است. این وضعیت بهبود آن را بسیار جلوتر از فرانسه (33 درصد نسبت به سال 2019) و اسپانیا (31 درصد افزایش) قرار می دهد.

گردشگری ترکیه

دلایل جذابیت ترکیه برای گردشگران

علاوه بر جذابیت های طبیعی، تاریخی و معماری این کشور، قیمت های نسبتاً پایین در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی آن را به ویژه جذاب کرده است.

با این حال، جاذبه های طبیعی و نقاط تاریخی ترکیه تنها دلیل رونق گردشگری نیست. اولا، این یکی از تنها کشورهای اروپایی است که پرواز از روسیه را ممنوع نکرده است، به این معنی که در سال 2022 پنج میلیون گردشگر روسی را پذیرفت و در سال 2023 از هفت میلیون روس استقبال کرد.

ثانیاً، صنعت پزشکی نسبتاً ارزان کشور، آن را به مقصدی جذاب برای « گردشگران سلامت » تبدیل کرده است. افرادی که برای دریافت درمان پزشکی مراجعه می کنند، که معمولاً ماهیت زیبایی دارد.

World Travel Market و Tourism Economics گزارش دادند که در سال 2022، 1.2 میلیون بازدیدکننده “گردشگران سلامت” بودند و در نیمه نخست سال 2023، این تعداد بیش از 746000 نفر بود.

با این وجود، گزارش WTM نشان می‌دهد که ترکیه احتمالاً از فرانسه پیشی می‌گیرد و به دومین کشور پربازدید اروپا تبدیل خواهد شد زیرا محبوبیت آن در سال 2024 همچنان رو به افزایش است.

تعداد گردشگران ایرانی ترکیه

در هفت ماه نخست سال 1402 بیش از یک میلیون و 600 هزار ایرانی از ترکیه بازدید کرده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 6 درصد افزایش یافته است.

تعداد گردشگران ایرانی ترکیه

بر اساس آخرین آمار منتشرشده، در ماه اکتبر نیز بیش از 220 هزار ایرانی به ترکیه سفر کرده اند.

کاهش ارزش لیر ترکیه در کنار ثبات ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی در سال 1402، موجب تقویت قدرت خرید ایرانیان شده است و این یکی از دلایل اصلی اقبال گردشگران ایرانی به ترکیه است.

ادامه روند کاهش ارزش لیر ترکیه

منبع: وزارت گردشگری ترکیه

//