پیشتازان انرژی سبز در دنیا کدام مناطق هستند؟

پیشتازان اصلی انرژی سبز در دنیا کدام مناطق هستند؟ رشد ظرفیت انرژی‌های سبز در کدام مناطق بیشتر است؟

پیشتازان اصلی انرژی سبز در دنیا کدام مناطق هستند؟ رشد ظرفیت انرژی‌های سبز در کدام مناطق بیشتر است؟

در سال‎های اخیر اخبار مربوط به تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین بیش از پیش به گوش رسیده است. همین موضوع باعث شده است تا برخی از کشورها به سوی اقتصاد سبز بروند. البته عوامل دیگری نیز در این زمینه موثر بوده است. به عنوان مثال، افزایش قیمت انرژی‌های فسیلی یا تمایل برخی کشورها به متنوع کردن انرژی‌های مصرفی خود، رفتن به سوی انرژی‌های سبز را تقویت کرده است. در این مطلب با پیشتازان انرژی سبز در مناطق مختلف دنیا آشنا می‌شوید.

تحولات انرژی سبز در طول زمان

طبق اطلاعات به دست آمده از آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، در سال ۲۰۱۳ اروپایی‌ها رهبران انرژی سبز در جهان به حساب می‌آمدند. چین و آمریکای شمالی نیز در رده‌های بعدی قرار داشتند.  در این سال، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا در مجموع حدود نیم میلیون مگاوات بود. این در حالی است که این مقدار برای چین حدود 360 هزار مگاوات و برای آمریکای شمالی 273 هزار مگاوات می‌شد. خاورمیانه و آفریقا نیز تنها ظرفیت 45 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر را داشتند. ظرفیت تولید این انرژی در سایر مناطق آسیا و اقیانوسیه 218 هزارمگاوات و در آمریکای مرکزی و جنوبی و کشورهای حوزه دریای کارائیب در مجموع 171 هزار مگاوات بود.
از سال ۲۰۱۷ چین جای اروپا را گرفت و رهبر اصلی اقتصاد سبز در جهان به حساب می‌آید. از سال ۲۰۱۸ نیز آسیا و اقیانوسیه از آمریکای شمالی پیش افتاد.

وضعیت فعلی پیشتازان انرژی سبز در دنیا

در سال 2022، ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در چین به یک میلیون و 161 هزار مگاوات رسیده که نسبت به سال 2013 تقریبا 3.2 برابر شده است. این ظرفیت در اروپا نیز به مرز 825 هزار مگاوات افزایش یافته که حدودا 1.6 برابر سال 2013 است. کمترین میزان انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق مختلف نیز مربوط به خاورمیانه و شمال آفریقا است که به 88 هزار مگاوات رسیده است؛ یعنی 1.95 برابر سال 2013. در این میان ظرفیت سایر مناطق آسیا و اقیانوسیه با 2.45 برابر شدن در این مدت به 533 هزارمگاوات رسیده است. آمریکای شمالی نیز از این نظر در سال 2022 به ظرفیت 491 هزار مگاواتی رسیده که 1.8 برابر سال 2013 است. در نهایت ظرفیت در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به 284 هزار مگاوات افزایش یافته که 1.66 برابر سال 2013 است.

همان طور که مشخص است رشد کشورهای آسیایی در این زمینه بیش از سایر مناطق است.

//