سود میلیارد دلاری چین از تحریم های ایران

گزارش رویترز نشان می دهد که چین در سال جاری با خرید بی سابقه نفت از کشورهای تحت تحریم های غرب، سودی نزدیک به 10 میلیارد دلار کسب کرده است

گزارش رویترز نشان می دهد که چین در سال جاری با خرید بی سابقه نفت از کشورهای تحت تحریم های غرب، سودی نزدیک به 10 میلیارد دلار کسب کرده است

پیامد ناخواسته تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و سایرین علیه روسیه، ایران و ونزوئلا، کاهش هزینه های واردات نفت برای پالایشگاه های چین بوده است. این در حالی است که این کشور اغلب از چنین مجازات های “یک جانبه” انتقاد می کند.

واردات با قیمت پایین تر منجر به افزایش حاشیه سود پالایشگاه های چینی نسبت به سایر رقبا شده و صادرات سوخت این کشور را افزایش داده است.

واردات نفت چین

خریدهای چین همچنین راه نجاتی برای مسکو، تهران و کاراکاس است که اقتصاد آنها به دلیل تحریم های غرب و کاهش سرمایه گذاری محدود شده است.

بر اساس میانگین داده های ارائه شده توسط نفتکش های ردیاب Vortexa و Kpler، چین در 9 ماه اول سال 2023، 2.765 میلیون بشکه در روز نفت خام از طریق دریا از ایران، روسیه و ونزوئلا وارد کرده است.

تحلیل رویترز نشان می دهد که این سه کشور یک چهارم واردات چین را بین ژانویه تا سپتامبر به خود اختصاص داده اند. این عدد دو برابر سهم 12 درصدی در سال 2020 است و منجر به جایگزینی واردات از خاورمیانه، غرب آفریقا و آمریکای جنوبی شده است.

واردات از روسیه

 

از ژانویه تا سپتامبر، روسیه بر اساس میانگین داده های ارائه شده توسط Vortexa و Kpler، 1.3 میلیون بشکه در روز نفت خام از طریق دریا به چین ارسال کرده است. به گفته منابع تجاری چین، چین همچنین روزانه 800 هزار بشکه نفت خام ESPO را از طریق خط لوله وارد کرده است.

از ژانویه تا سپتامبر، مجموع محموله‌های روسیه بیش از 400 هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، زیرا تحریم‌های ناشی از حمله مسکو به اوکراین باعث انحراف گسترده جریان نفت از اروپا به هند و چین شده است.

بر اساس مقایسه رویترز از تفاوت قیمت ماهانه بین ESPO و نفت خام Tupi از برزیل و اورال در مقابل عمان، با استفاده از اطلاعات قیمت ارائه شده توسط معامله گران، چین امسال با واردات نفت روسیه 4.34 میلیارد دلار صرفه جویی کرده است.

واردات نفت چین از روسیه

واردات از ونزوئلا

محاسبات بر اساس داده‌های معامله‌گران نشان می‌دهد که برای واردات نفت ونزوئلا، عمدتاً گرید سنگین مری، چین به‌طور متوسط 10 دلار در هر بشکه در برابر نفت خام کاستیا کلمبیا صرفه‌جویی کرده است.

با توجه به میانگین داده های Vortexa و Kpler، با ورود نفت ونزوئلا در ژانویه تا سپتامبر در حدود 430 هزار بشکه در روز، سود چین از خرید نفت ونزوئلا 1.17 میلیارد دلار بود.

واردات از ایران

چین با خرید نفت خام ایران در مقابل نفت عمان، تقریباً 15 دلار در هر بشکه صرفه جویی کرده است.

چین با واردات بی سابقه 1 میلیون بشکه در روز در مدت مشابه از ایران، حدود 4.2 میلیارد دلار صرفه جویی کرده است که 60 درصد بالاتر از بالاترین میزان ثبت شده توسط گمرکات چین در سال 2017 با 623 هزار بشکه در روز است، زیرا تهران تولید را به نزدیک به حداکثر رسانده و تخفیف هایی معادل 17 دلار در هر بشکه در برابر نفت برنت ارائه می دهد.

واردات نفت چین از ایران

از سال 2021، ایالات متحده بیش از 180 شخص و نهاد معامله‌کننده نفت و پتروشیمی ایران را تحریم کرده است و تأثیر تحریم‌ها باعث افزایش تورم در ایران و کاهش ارزش پول این کشور شده است.

به گفته تحلیلگران، اگر ایالات متحده تحریم‌ها علیه تهران را به دلیل بحران اخیر اسرائیل تشدید کند، می‌تواند صادرات نفت ایران را که عمدتا به چین است، محدود کند.

منبع: رویترز

//