ذخایر نفتی شناور ایران
A view of Devon, an oil tanker headed to Kharq Island in order to transport oil from there to exporting markets.23 March 2018

اتمام ذخایر نفتی شناور ایران

ذخایر نفتی شناور ایران که در ابتدای سال جاری میلادی بیش از 30 میلیون بشکه برآورد می شد، اکنون تقریبا به صفر رسیده است

ذخایر نفتی شناور ایران که در ابتدای سال جاری میلادی بیش از 30 میلیون بشکه برآورد می شد، اکنون تقریبا به صفر رسیده است

افزایش شدید صادرات نفت ایران

صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به بالاترین رکورد خود در دوران تحریم رسیده است و تا حدی تاثیر کاهش اوپک پلاس بر عرضه جهانی را جبران کرده است.

این دستاوردها با کاهش سختگیری در اجرای تحریم های ایالات متحده امکان پذیر شده است، اما وابستگی بیش از حد به چین و عدم حضور شرکت های خارجی، سرمایه گذاری و فناوری در بالادست این کشور همچنان یک نگرانی است.

ایران با تکیه بر اجرای سهل‌تر تحریم‌های آمریکا و تقاضای قوی چین، فروش نفت خام و میعانات گازی خود را به حداکثر می‌رساند تا جریان درآمدی کلیدی ایجاد کند.

اتمام ذخایر نفتی شناور ایران

بخش عمده ای از دستاوردهای صادراتی امسال ناشی از کاهش ذخایری است که قبلاً در انبارهای شناور و روی کشتی ها نگهداری می شد، اما همچنین ایران افزایش قابل توجهی تولید را نیز اعمال کرده است. MEES تخمین می زند که ایران در ماه اوت حدود 200,000 بشکه در روز به تولید نفت خام اضافه کرد و آن را به 2.98 میلیون بشکه در روز رساند (MEES، 8 سپتامبر). هم تولید و هم صادرات در مسیر رسیدن به بالاترین رقم سالانه از زمان بازگشت تحریم ها در سال 2018 قرار دارند.

اتمام ذخایر نفت شناور ایران

بر اساس گزارش گروه UANI که به دقت محموله های ایران را رصد می کند، صادرات به طور متوسط 1.39 میلیون بشکه در روز برای هشت ماه اول سال 2023 بوده است.

این بالاتر از هر رقم سالانه پس از تحریم است و احتمالا تا پایان سال میانگین صادرات بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز حفظ شود.

با این حال، علیرغم این دستاوردها، حجم تولید بسیار پایین تر از سطح قبل از تحریم ها یعنی حدود 2.5 میلیون بشکه در روز باقی می ماند.

منبع: mees

//