آلمان با عبور از ژاپن سومین اقتصاد دنیا شد

داده‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از این است که اقتصاد آلمان به سومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از آمریکا و چین تبدیل شده است.

داده‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از این است که اقتصاد آلمان به سومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از آمریکا و چین تبدیل شده است.

تازه‌ترین خبرها حاکی از این است که آلمان با پشت سر گذاشتن ژاپن به عنوان سومین اقتصاد بزرگ دنیا جای این کشور را گرفته است. اما چرا این اتفاق افتاده است؟ در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

آمارهای جدید صندوق بین‌المللی پول

بر اساس برآوردهایی که بلومبرگ به نقل از صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده است، تولید ناخالص داخلی آلمان در سال 2023 به 4.43 هزار میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی ژاپن در این سال 4.23 هزار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این اعداد و ارقام به معنای این است که آلمان پس از آمریکا و چین در رتبه سومین اقتصاد بزرگ دنیا جای می‌گیرد.

تضعیف ین، عامل اصلی افت ژاپن به رتبه چهارم

به نظر می‌رسد یکی از مهمترین عواملی که روی افت اقتصاد ژاپن به رتبه چهارم موثر بوده، ضعف ین باشد. ضعف ین نیز تا حدود زیادی ناشی از سیاست‌های پولی در این کشور است. در سال‌های اخیر، فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا برای مقابله با تورم اقدام به افزایش نرخ بهره کرده‌اند. این در حالی است که بانک مرکزی ژاپن در این زمینه فعالیت خاصی نداشته است.

رشد اقتصادی در آلمان و ژاپن

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که نرخ رشد بلندمدت در آلمان پایدارتر باشد در حالی که در مورد ژاپن هنوز سیاست‌گذاران در حال بررسی شرایط بسته اقتصادی اخیر خود هستند. البته وزیر اقتصاد ژاپن در اظهاراتی اعلام کرده که این کشور قصد دارد رشد اقتصادی و پتانسیل‌هایی که در سال‌های اخیر از دست داده را دوباره به دست بیاورد. نخست وزیر ژاپن نیز اعلام کرده که این سرمزین قصد دارد بسته محرک اقتصادی ارائه کند که به بسط یارانه‌های انرژی نیز می‌پردازد. هدف از این کار، کاهش هزینه زندگی ناشی از بالا رفتن تورم اخیر در ژاپن است. تورم ماه سپتامبر 2023 در ژاپن 3 درصد است و اوج آن با 4.3 درصد در ژانویه امسال اتفاق افتاده بود. تورم 3 درصدی همچنان نسبت به سال‌های قبل بسیار بالا است.

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، وضعیت آلمانی‌ها از ژاپنی‌ها بهتر است. تولید ناخالص داخلی سرانه برای آلمانی‌ها 52824 دلار است در حالی که این مقدار برای هر ژاپنی 33950 دلار برآورد می‌شود. در نمودار زیر تولید ناخالص داخلی آلمان و ژاپن و برآورد آنها در سال‌های آینده بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول ترسیم شده است.

//