کم‌ریسک‌ترین صندوق های طلا در سال 1402

کم ریسک ترین صندوق‌های طلا از ابتدای سال 1402 کدام هستند؟

کم ریسک ترین صندوق‌های طلا از ابتدای سال 1402 کدام هستند؟

در کشورهایی که با تورم چشمگیر روبرو هستند یا مردم انتظار دارند نااطمینانی اقتصادی افزایش یابد، طلا معمولا با استقبال روبرو می‌شود. یکی از ابزارهای سرمایه گذاری در طلا صندوق‌های طلا هستند که چند سالی است در بورس ایران نیز مطرح شده‌اند و فعالیت می‌کنند. این ابزار هم مانند طلای فیزیکی است و با ریسک افت قیمت در زمان کاهش بهای دلار یا افت قیمت جهانی طلا روبرو است. با این حال، چون این صندوق‌ها تحت مدیریت شرکت‌های سرمایه گذاری نیز قرار دارند، می‌توانند ریسک متفاوتی نسبت به یکدیگر هم داشته باشند. در این مطلب می‌خواهیم کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های طلا را در سال 1402 بررسی کنیم.

نگاهی به صندوق‌های طلا

در حال حاضر، یعنی تا تاریخ ششم آبان 1402، 11 صندوق طلا در کشور فعال هستند و قرار است دو صندوق دیگر نیز به آنها اضافه شود. بر اساس قانون این صندوق‌ها حداقل باید 70 درصد از دارایی خود را به خرید گواهی سپرده سکه طلا اختصاص دهند. دو صندوق از 11 صندوق بالا یعنی صندوق‌های طلای آلتون و ناب در اردیبهشت امسال تاسیس شده‌اند و بنابراین قابلیت سنجش از ابتدای سال را ندارند. بنابراین در این مطلب به بررسی ریسک 9 صندوق دیگر می‌پردازیم. بازه مورد بررسی ما از 5 فروردین 1402 تا 3 آبان 1402 است.

کم‌ریسک‌ترین صندوق طلا در سال 1402

فهرست صندوق‌های طلا که از ابتدای امسال فعال بوده‌اند، عبارتند از: زر، زرفام، طلا، عیار، کهربا، گنج، گوهر، مثقال و نفیس. برای سنجش ریسک در این صندوق‎ها از متغیرهای آماری استفاده کرده‌ایم. نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد کم‌ریسک‌ترین صندوق طلا در سال 1402 از 5 فروردین ماه تا 3 آبان صندوق طلای نفیس بوده است. میزان ضریب تغییرات این صندوق از سایر صندوق‌های طلا در این بازه زمانی کمتر بوده است. پس از آن، صندوق گنج در رتبه دوم کم‌ریسک‌ترین صندوق طلا قرار دارد و مثقال هم سوم است. رتبه چهارم تا نهم نیز به ترتیب به صندوق‌های طلای کهربا، زر، زرفام، گوهر، طلا و عیار تعلق دارد.

در این نمودار ضریب تغییرات را برای صندوق‌های طلا مشاهده می‌کنید. البته معنای ریسک یعنی تغییرات قیمت که ممکن است هم به معنای رشد بیشتر هم افت بیشتر باشد.

//