کدام گروه‌های شغلی در ایران فقیرتر و کدام پردرآمدترند؟

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد وضعیت شغلی سرپرست خانوار با دهک درآمدی ارتباط دارد.

داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد وضعیت شغلی سرپرست خانوار با دهک درآمدی ارتباط دارد.

بازار کار در هر کشوری متنوع است و سرپرستان خانوار شغل‌های مختلفی دارند. با این همه درآمد این مشاغل با هم متفاوت است و صرف نظر از درآمدهای بدون کار کردن یا ثروت خانوارها، روی وضعیت اقتصادی آنها تاثیر می‌گذارد. در این مطلب با بررسی داده‌های مربوط به بودجه خانوار در سال 1401 خواهیم دید که حضور سرپرستان خانوار در چه گروه‌های شغلی باعث می‌شود خانوار در دهک درآمدی بالاتر یا پایین‌تری قرار بگیرد.

نگاهی به انواع مشاغل سرپرستان خانوار

در میان داده‌های مرکز آمار می‌توان دید که حدود 41 درصد از سرپرستان خانوار غیرشاغل هستند. این غیرشاغل بودن می‌تواند نشانه‌ای از بازنشستگی یا بیکاری یا از کارافتادگی باشد. صرف نظر از این دسته، 10.5 درصد از سرپرستان خانوار کارگران ساده هستند، 10.5 درصد نیز صنعتگر هستند. در این میان 10.2 درصد متصدیان، مونتاژکاران ماشین‌آلات هستند. ده درصد هم کارکنان خدماتی و فروشندگان هستند. به علاوه، 2.5 درصد کارکنان بخش کشاورزی و جنگلداری، 2.5 درصد کارمند اداری و دفتری 3.9 درصد تکنسین و دستیاران، 6 درصد متخصص علمی و فنی و 1.6 درصد قانونگذار و مقامات عالی‌رتبه یا مدیران هستند. در نهایت، 1.1 درصد سایر مشاغل را دارند یا اظهار نکرده‌اند.

انواع مشاغل در چه دهکی قرار می‌گیرند؟

اگر به دهک اول درآمدی نگاه کنیم، 62 درصد از آنها غیرشاغل هستند. در بیش از 16 درصد از خانوارهای دهک اول هم سرپرست خانوار کارگر ساده است. این در حالی است که سرپرستان خانوار شاغل در امور اداری و دفتری، متخصصان علمی و فنی، و قانونگذاران یا مدیران و دسته اظهار نشده کمترین نسبت را در این میان دارند و سهم آنها نزدیک به صفر است. این در حالی است که اگر به دهک دهم درآمدی نگاهی بیندازیم، در 38 درصد از موارد سرپرستان خانوارها غیرشاغل هستند. حدود 18 درصد هم به متخصصان علمی و فنی اختصاص دارد.

در زیر نمودار مربوط به گروه شغلی سرپرستان خانوار را در سال 1401 در دهک‌های درآمدی مختلف ملاحظه می‌کنید.

//