پوشاک زنان فرصت سرمایه گذاری بهتری است یا لباس کودکان؟

فرصت سرمایه گذاری در بازار پوشاک چگونه است؟ در این مطلب سعی داریم نگاهی به بازار پوشاک و بخش‌های آن یعنی مردان، زنان یا کودکان بیندازیم.

فرصت سرمایه گذاری در بازار پوشاک چگونه است؟ در این مطلب سعی داریم نگاهی به بازار پوشاک و بخش‌های آن یعنی مردان، زنان یا کودکان بیندازیم.

یکی از بخش‌های اقتصادی دنیا پوشاک است. خرید و استفاده از پوشاک در دنیا در سال‌های اخیر با رشد همراه بوده است. در ادامه نگاهی به وضعیت پوشاک در دنیا خواهیم انداخت. به علاوه خواهیم دید فرصت سرمایه گذاری در پوشاک زنان، مردان یا کودکان چگونه است.

نگاهی به بازار جهانی پوشاک

در سال 2014 درآمد حاصل از فروش پوشاک در دنیا 1.54 هزار میلیارد دلار بود. این نسبت تا سال 2022 افزایش چندانی نداشته و کمابیش در همین نزدیکی نوسان کرده است. با این حال، برآورد می‌شود در سال 2023 این مقدار با افزایشی قابل توجه به 1.74 هزار میلیارد دلار برسد. به نظر می‌رسد درآمد حاصل از این بخش در سال 2028 می‌تواند تا دو هزار میلیارد دلار بالا برود. این اعداد و ارقام در حالی است که فروش لباس بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود و برخی از آنها سودآوری بالاتری دارند. انتظار می‌رود بازار جهانی پوشاک در فاصله 2028-2023 سالانه 2.8 درصد رشد کند.

درآمد بیشتر فروش پوشاک زنان

اگر به تفکیک به داده‌های درآمد پوشاک نگاه کنیم، خواهیم دید فروش پوشاک زنان درآمد بیشتری داشته است. در سال 2018 درآمد ناشی از فروش پوشاک زنان در دنیا 820 میلیارد دلار بود. این در حالی است که درآمد فروش پوشاک مردان به 500 میلیارد دلار می‌رسید و درآمد فروش لباس کودکان نیز 250 میلیارد دلار بود. این عدد در سال 2022 نیز تغییر خاصی نداشته است. با این حال پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 درآمد ناشی از فروش پوشاک زنان به 910 میلیارد دلار برسد و این درآمد در بخش مردان 560 و در کودکان 270 میلیارد دلار باشد. پیش‌بینی‌ها بر این است که در سال 2027 نیز درآمد ناشی از فروش پوشاک زنان در دنیا از مرز هزار میلیارد دلار خواهد گذشت. در سال 2028 حدود 52.5 درصد از درآمد ناشی از فروش لباس مربوط به لباس‌های زنانه است، 32 درصد به مردان مربوط می‌شود و 15.5 درصد هم مربوط به کودکان است.

رشد فروش لباس‌های دست دوم در دنیا

یک نکته جالب دیگر از بازار پوشاک این است که سهم این اقلام در طول زمان رو به افزایش گذاشته است. در سال 2022 سهم پوشاک دست دوم از کل این بازار 5.5 درصد بوده است اما پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 این سهم به 9.9 درصد برسد.

بیشترین حجم فروش پوشاک مربوط به کدام بخش است؟

از نظر تعداد پوشاک فروخته شده، باز هم زنان نسبت به مردان و کودکان بالاترند. طبق برآوردها در سال 2018 حدود 180 میلیارد قطعه پوشاک فروخته شده است که سهم زنان از این میان 78 میلیارد، سهم کودکان 63 میلیارد و سهم مردان حدود 38 میلیارد قطعه بوده است. پیش‌بینی این مقدار برای سال 2023 حدود 184 میلیارد قطعه است که سهم زنان 80 میلیارد، سهم کودکان حدود 64 میلیارد و سهم مردان نزدیک به 40 میلیارد قطعه است. برآورد می‌شود در سال 2028 تعداد لباس فروخته شده به 196 میلیارد قطعه برسد. از این میزان حدود 44 درصد مربوط به زنان، 34 درصد مربوط به کودکان و 22 درصد مربوط به مردان است.

به نظر می‌رسد در سال‌های آینده سهم فروش لباس کودکان کاهش پیدا کند، این در حالی است که سهم فروش لباس زنان تقریبا ثابت باقی می‌ماند. سهم فروش لباس مردان نیز بیشتر می‌شود. با توجه به آنچه مطرح شد، فرصت سرمایه گذاری در پوشاک برای انواع مختلف را بررسی کردیم. سهم درآمدزایی از پوشاک زنان در حال حاضر بیش از 50 درصد است و تغییر خاصی هم نمی‌کند. این در حالی است که سهم پوشاک مردان از نظر تعداد افزایشی به نظر می‌رسد. طبق این داده‌ها سرمایه گذاری در لباس کودکان برای آینده در دنیا کم رونق‌‎تر است. این در حالی است که سرمایه گذاری در فروش لباس زنان در آینده هم احتمالا سهم بالایی خواهد داشت.

فرصت سرمایه گذاری پوشاک در غرب آسیا

بازار غرب آسیا برای پوشاک رشدی به نظر می‌رسد. درآمد این بخش در سال 2018 حدود 52.2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این در حالی است که این نسبت برای سال 2022 حدود 51.1 میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود در سال 2028 به مرز 61 میلیارد دلار برسد. سهم استفاده از پوشاک دست دوم در این منطقه بیشتر است و در سال 2022 حدود 10 درصد بوده است. انتظار می‌رود این عدد تا سال 2027 به نزدیکی 19 درصد از کل فروش پوشاک برسد.

تعداد فروش پوشاک در غرب آسیا با دنیا تفاوت دارد. در سال 2018 حدود 5.7 میلیارد قطعه لباس در این منطقه فروخته شده بود که 2.5 میلیارد مربوط به زنان، 2.3 میلیارد قطعه مربوط به کودکان و یک میلیارد مربوط به مردان بوده است. سهم زنان و کودکان از فروش در این منطقه زیاد است و لباس‌های مردانه کمتر از یک پنجم فروش را تشکیل می‌دهند. با توجه به رشد فروش لباس‌های زنانه در این منطقه، این بخش می‌تواند فرصتی برای سرمایه گذاری در غرب آسیا باشد.

برآورد بازار پوشاک و فرصت‌های آن در ایران

در ایران نیز مشابه غرب آسیا سهم فروش لباس‌های زنانه و کودکان بیش از مردان است و فروش لباس‌های دست دوم در سال‌های اخیر رشد داشته است. سهم لباس دست دوم از بازار ایران بر اساس برخی برآوردها به ۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید و پیش‌بینی بر این است که تا ۲۰۲۷ به ۱۷.۳ درصد برسد. سهم پوشاک مردان از کل تعداد لباس‌های فروخته شده کمتر از ۱۸ درصد برآورد می‌شود در حالی که سهم لباس زنان ۴۷ درصد و کودکان ۳۵ درصد هستند. بر اساس برآوردها تا سال ۲۰۲۸ تعداد فروش لباس مردان تغییر خاصی نمی‌کند اما بازار زنان و کودکان رشد می‌کند. با این حال، سهم بازار تغییر چندانی نمی‌کند. سهم فروش لباس زنان برای ایران نسبت به کل بازار پوشاک نیز صعودی پیش‌بینی می‌شود اما سهم لباس مردان کاهشی برآورد شده است.

 

//