طلا به مرز دو هزار دلار نزدیک شد

امروز جمعه نیز بازار طلا همچنان رشد خود را ادامه داد. اونس طلا که پس از درگیری‌ها بین حماس و اسراییل رشد قابل توجهی کرده است، در حال بازگشت به سطح دو هزار دلار است. این موضوع دلایلی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

درخشش طلا در هفته اخیر

امروز جمعه روز آخری است که بازارها جهانی باز هستند. در این هفته اونس طلا رشد خوبی داشت و تا 1997 دلار هم صعود کرد. با این حال، نتوانست از سد دو هزار دلار عبور کند و با نزدیک شدن به این محدوده افت کرد. طلای آتی تحویل 23 دسامبر نیز لحظاتی از دو هزار دلار عبور کرد. اما آن هم نتوانست در بالای این عدد ماندگار شود و با افت روبرو شد. در حال حاضر اونس طلا 1981 دلار معامله می‌شود و طلای آتی نیز 1993 دلار است. اما آیا طلا می‌تواند سد دو هزار دلاری را بشکند؟ این موضوع به چند عامل بستگی دارد.

نرخ بهره فدرال رزرو و ترمز طلا

نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های اخیر به عنوان ترمز طلا عمل کرده است. بالا بردن مداوم نرخ بهره و رسیدن آن به 5.5 درصد موجب شد طلا تا زمان پایان افزایش نرخ بهره فدرال رزرو منتظر شود. با این حال، عوامل دیگری در حال پدیدار شدن هستند. نرخ تورم در آمریکا به رغم کاهش، با دشواری‌هایی در رسیدن به سطح دو درصد روبرو شده است. وضعیت ژئوپلتیک دنیا نیز با دشواری‌های تازه‌ای روبرو است.

درگیری‌های خاورمیانه و رشد طلا

درگیری‌ها در خاورمیانه هنوز در ابتدای راه است. هنوز مشخص نیست آیا این تنش به سایر قلمروها نیز کشیده می‌شود یا خیر. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست سران کشورهای عربی که صادرکنندگان بزرگ نفت هم هستند، در صورت تشدید بحران در منطقه چه تصمیمی خواهند گرفت. این تصمیم مستقیما روی نفت، رشد اقتصادی و تورم جهانی اثر می‌گذارد و می‌تواند قیمت طلا را متحول کند.

به نظر می‌رسد در صورت تشدید تنش‌ها اونس بتواند به دو هزار دلار نیز برسد. با این همه، هنوز ممکن است بحران با دخالت برخی کشورها کمی آرام‌تر شود. در زیر نمودار اونس طلا در روز جمعه 28 مهر ماه 1402 دیده می‌شود.

//