چه سهمی از دارایی خود را در طلا سرمایه گذاری کنیم؟

مشاوران سرمایه گذاری و مدیران ثروت در جهان در خصوص اینکه چه سهمی از دارایی خود را به طلا یا صندوق های طلا اختصاص دهیم چه می گویند؟

مشاوران سرمایه گذاری و مدیران ثروت در جهان در خصوص اینکه چه سهمی از دارایی خود را به طلا یا صندوق های طلا اختصاص دهیم چه می گویند؟

سرمایه گذاری در طلا به صورت تاریخی یکی از گزینه های جذاب برای سرمایه گذاران در تمام جهان بوده است.

پوشش در برابر تورم و کاهش ارزش دلار تنها یکی از مزیت های سرمایه گذاری در فلز زرد است.

همچنین توجه به طلا در زمان هایی که جهان با تنش های سیاسی یا جنگ مواجه می شود به شدت افزایش می یابد.

همان گونه که در هفته های اخیر با تشدید درگیری ها در خاورمیانه و نگرانی ها در خصوص سرایت آن به کل منطقه، قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین میزان در چند ماه اخیر افزایش یافته است.

سهم طلا از سبد سرمایه گذاری

با این حال مشاوران سرمایه گذاری و مدیران ثروت در جهان در مورد اینکه چه سهمی از دارایی خود را به طلا یا صندوق های طلا اختصاص دهیم چه می گویند؟

نمودار زیر بر اساس صورت های مالی مدیران ثروت در جهان تهیه شده است و سهم دارایی های مربوط به طلا از پورتفوی سرمایه گذاری شان را نشان می دهد.

سهم طلا از سبد سرمایه گذاری

گرچه این رقم در سال های مختلف و تحت تاثیر شرایط موجود یا چشم انداز اقتصاد جهان تغییر می کند، اما در مجموع می توان گفت که به صورت میانگین 70 درصد از سرمایه گذاران اعتقاد به حفظ سهم یک درصد (یا کمتر) طلا از کل سبد دارایی دارند. این عدد در سال 2023 حدود 71 درصد بوده است.

همچنین حدود 25 درصد از سرمایه گذاران معتقدند سهم طلا از سبد دارایی را باید بین 1 تا 5 درصد حفظ کرد. گرچه این عدد در سال 2023 حدود 27 درصد بوده است.

سرمایه گذاری ایرانی ها در طلا

اما در ایران با توجه به نرخ های بالا و مزمن تورم و اینکه در یک دهه گذشته شاهد جهش های متوالی نرخ ارز و در نتیجه قیمت طلا بوده ایم، این دارایی اهمیت مضاعفی برای سرمایه گذاران با اهداف احتیاطی یا سرمایه گذاری پیدا کرده است.

به طوری که در طول یک دهه گذشته طلا یکی از پربازده ترین دارایی ها در ایران بوده است.

از این رو به نظر می رسد سهم بهینه طلا از سبد دارایی ایرانیان احتمالا بسیار بیشتر از نسبت های جهانی باشد.

منبع: بانک آمریکا

 

//