افت و خیز طلا در مرز دو هزار دلار

طلای جهانی امروز هم با افزایش روبرو شد و تا نزدیکی دو هزار دلار صعود کرد. پس از رسیدن به سطح دو هزار دلار هر اونس طلا با افت روبرو شد. اما چه چیزی باعث رشد طلا شد و سرنوشت فلز زرد چه می‌شود؟

نگاهی به طلا در بازار جهانی پنجشنبه

امروز پنجشنبه ۲۶ اکتبر مصادف با چهارم آبان ۱۴۰۲ بازار جهانی طلا با افزایش روبرو بود. قیمت هر اونس طلا امروز بین ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۳ دلار نوسان کرد و در حال حاضر به ۱۹۸۷ دلار رسیده است. این در حالی است که قیمت طلای آتی تحویل ۲۳ دسامبر امسال در لحظاتی از مرز ۲ هزار دلار هم گذشت ولی در این محدوده ماندگار نشد. امروز اونس طلای آتی بین ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ دلار نوسان کرد اما در حال حاضر به ۱۹۹۷ دلار رسیده است. اما چه شد که طلا به مرز دو هزار دلار رسید؟

عامل رشد طلا در امروز

یک عامل اصلی روی قیمت طلای امروز تأثیر گذاشت. عامل صعودی و افزایشی قیمت طلا تقویت شاخص دلار بود. این تقویت شاخص دلار هم ناشی از افزایش تولید ناخالص داخلی ایالات متحده بود. انتشار اخبار مربوط به رشد اقتصادی آمریکا و افزایش چشمگیر آن در فصل سوم سال ۲۰۲۳ روی بازار طلا تاثیر گذاشت. رشد اقتصادی فصل سوم سال در آمریکا ۴.۹ درصد شد. به نظر می‌رسد بهبود شرایط اقتصاد جهانی می‌تواند باعث این شود که کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک‌تری به وقوع بپیوندد. همین مسأله می‌تواند در کنار ریسک‌های مربوط به افزایش درگیری‌ها در خاورمیانه قیمت جهانی طلا را رشد دهد. به نظر می‌رسد مقاومت دو هزار دلاری بسیار جدی است اما شاید با افزایش ریسک‌ها یا افت نرخ بهره در آینده نزدیک این قیمت بالا برود.

قیمت طلا در ایران چه می‌شود؟

قیمت طلا در ایران عمدتا از نرخ دلار تاثیر می‌پذیرد. افزایش قیمت جهانی طلا برای نرخ فلز زرد در ایران کمتر اثرگذار است. امروز هم دلار و هم قیمت جهانی طلا رشد داشت به این ترتیب قیمت سکه در ایران می‌تواند با پتانسیل صعود همراه باشد.

//