به گزارش دنیایاقتصاد ،در شرایط رکود مصرفکنندگان ترجیح میدهند فعلا نسبت به خرید لوازم خانگی اقدام نکرده و کالاهای قدیمی خود را تعمیر کنند. بنابراین تعمیرات لوازم خانگی در حال حاضر رایج شده است. یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان امین حضور تهران به خبرنگار «دنیایاقتصاد» گفت: «قدرت خرید مردم در سالهای اخیر کاهش داشته و به همین دلیل فروش ما کاهش زیادی داشته است. در چنین شرایطی بازار لوازم خانگی به سمت فروش اقساطی رفته اما با این حال این شیوه فروش نیز کمک زیادی به ما نمیکند چرا که باعث میشود سرمایه درگردش فروشندگان کوچک شود.»
در این میان یکی از عوامل مهم بیرغبتی مردم به خرید محصولات لوازم خانگی را باید کاهش سبد درآمدی آنها دانست البته کالاهای مصرفی فصل از جمله کولر و پنکه و… همچنان مشتری خود را دارند ولی سایر محصولات بازار داغی ندارند.
در حال حاضر بررسی بازار نشان میدهد اکثر فروشندگان به فروش قسطی کالای لوازم خانگی تمایل پیدا کردند چرا که جنس در بازار به وفور یافت میشود اما مشتری ندارد. جالب اینجاست در شرایط فعلی کارخانهها به جای فروش نقدی به فروش چکی کالاها به خریداران گرایش پیدا کردهاند ولی کاهش قیمتی در آنها به وجود نیامده است.
فروشندگان لوازم خانگی معتقدند، قیمت کالاها در بازار نسبت به ماه گذشته شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بوده است. به نحوی که فروشنده ظرفشویی را از کارخانه ۲۳ میلیون و ۵۰۰هزار تومان خریده اما در بازار نمیتواند با قیمت ۲۲ میلیون تومان نیز بفروشد.
در جاروبرقی نیز یک برند قیمت مصوب ۳ میلیون و ۷۰۰هزار تومانی را تعیین کرده اما در نهایت فروشنده این کالا را با ۲ میلیون و ۹۰۰هزار تومان نیز نمیتواند به فروش برساند.
اما نکته مهم اینجاست در بخش قیمتگذاری کالاها نیز هنوز سیاست روشنی اعمال نشده است و واحدهای تولیدی به صورت سلیقهای نسبت به فروش محصولات خود اقدام میکنند.
ارسال پاسخ