به تازگی خبری منتشر شده است که بر اساس آن اتحادیه اروپا قصد دارد واردات خودروهای الکتریکی چینی را به مرزهای خود با محدودیت مواجه کند. با وجود آن که چنین کاری ممکن است روی توسعه خودروهای الکتریکی و پیشروی بیشتر به سوی استفاده بیشتر از سایر منابع انرژی اثرگذار باشد، اما اروپاییها دلیل این اتفاق را حمایت چین از شرکتهای خودروسازیش اعلام کرده است. اتحادیه اروپا میگوید برای محافظت از صنعت خودروی خود چنین کاری را میکند.
ضربه اروپایی به صنعت خودروی چین
پس از اعلام این خبر، شرکتهای خودروسازی چین با افت ارزش سهام خود روبرو شدند. شرکت بی وای دی که یکی از این خودروسازان الکتریکی چینی محسوب میشود با افت ارزش روبرو شد. اتحادیه اروپا معتقد است خودروهای چینی با استفاده از یارانهای که به آنها داده میشود هزینه تمام شده پایینتری دارند. این ارزانتر بودن فروش آنها را تشدید کرده است. حرفهایی در مورد وضع تعرفه ۱۰ درصدی روی ورود خودروهای چینی به اروپا زده شده است. بر اساس گزارش انجمن خودروهای سواری چین، صادرات ماشینهای چینی در ماه آگوست رشد چشمگیری داشت.
اروپا رو در روی خودروهای چینی
اتحادیه اروپا اعلام کرده است که سهم چین از خودروهای الکتریکی فروخته شده در اروپا به ۸ درصد رسیده است. چشمانداز این موضوع به نحوی است که تا سال ۲۰۲۵ این سهم میتواند به ۱۵ درصد برسد. قیمت مدلهای چینی هم حدود ۲۰ درصد کمتر از مدلهای ساخت اروپا هستند. پس از تصمیم اخیر اروپا، سهام دو شرکت کوچک چینی که خودروهای الکتریکی میسازد نیز افت کرد. سهام نیو یک درصد و سهام ایکسپنگ ۲.۵ درصد افت کردند. در عوض سهام شرکتهای خودروساز اروپایی با کمی افزایش روبرو شد.
یارانه خودروهای الکتریکی چینی چقدر است؟
در فاصله سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ دولت چین مبلغی حدود ۵۷ میلیارد دلار به شکل یارانه برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی در نظر گرفت. این کار چین را به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در دنیا تبدیل کرد.
همان طور که دیده میشود تعداد تجمیعی خودروهای چینی الکتریکی بین ژانویه تا ژوئیه یعنی در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۳ از ۹۰۳ هزار خودرو گذشته است که بالاتر از سالهای دیگر است. در سال قبل چین بیش از یک میلیون خودروی الکتریکی به اروپا صادر کرده بود.
ارسال پاسخ