وی افزود: تفاوتهایی بین مدیریت در فرهنگ دینی ما و نظامات دیگر وجود دارد، هرچند شباهتهایی هم بین آنها هست. مدیران ما قبل از هرچیز باید خود را پاسخگوی خدا بدانند، بعد به عموم شهروندان، بعد ارباب رجوع و بعد به سلسله مراتب سازمانی پاسخگو باشند که از این میان پاسخگویی به ذات الهی از همه اثرگذارتر است.
رئیسی با بیان اینکه کارآمدترین نظام کنترلی، خودکنترلی است، اظهار کرد: توجه به اخلاق فردی و حرفهای و توجه به قانون و وظایف و مأموریتها در همین نظارت خودکنترلی وجود دارد. در تعلیم و تربیت، نمود اصلی اخلاق است، بهویژه برای دانشآموزان که به دنبال تعلیم و تربیت هستند.
رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: جامعهسازی قرآنی بر این مبنا شکل میگیرد که جامعه اقامه قسط کند. عدالت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پرتو تعلیم و تربیت شکل میگیرد و انسانهای عدالتخواه در مدرسه تربیت میشوند. محور تحول در آموزش و پرورش مدارس هستند و این باید به سند تحول آموزش و پرورش مستند بشود.
وی با تأکید بر اینکه باید تحول در مدارس شکل بگیرد، گفت: این تحول مبتنی بر همین سند تحول آموزش و پرورش است. انتظار جامعه از همه شما مدیران این است مدرسه در تراز شکل بگیرد. امروز وظیفه ما سنگین است و با استفاده از تجربیات همه این سالهای مدیران و مسئولان آموزش و پرورش باید گامی بلند برداشته شود.
رئیسجمهوری ادامه داد: نیروی کارآمد مؤمن و انقلابی را در همین مدارس باید تربیت کرد. مدیریت هرجایی اهمیت دارد اما مدیریت مدرسه با هیچجای دیگری قابل قیاس نیست. مدرسه محل انسانسازی است. اهمیت این کار با شناخت جایگاه معلمان از سوی خود آنان است که بدانند این جایگاه انبیا است و بعد هم شناخت ما مسئولان از این جایگاه است.
رئیسی تاکید کرد: اساس قضیه در رتبهبندی معلمان فقط معیشتی نیست، این کف کار است. حداقل هدف این اقدام آن است که معلمان دغدغه معیشت نداشته باشند اما اساس این رتبهبندی دانشافزایی معلمان و بههنگامشدن یک معلم با هر آن چیزی است که باید بداند. اساس آنچه در رتبهبندی معلمان انجام میشود بر این است که جایگاه علمی، دانشی و بینش و گرایشش که با آن برای جامعه شأن، جایگاه، هویت و منزلت ایجاد میکند اصل کار است.
رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: اول خود مدیران و بعداً معلمان باید به این جایگاه، شأن و منزلت اهمیت بدهند که کار انسانسازی و تعلیم و تربیت را بر عهده دارند. اگر آینده جامعه و کشور را ترسیم میکنیم باید نگاهمان به مدارس و دانشگاهها باشد که نیروهای فردای جامعه را تربیت میکنند.
وی با قدردانی از تلاش خیرین مدرسهساز در سراسر کشور، یادآور شد: اگر امروز ۲ هزار طرح برای تحویل آماده شده و بیش از ۵ هزار طرح در این دولت فراهم شده تا عزیزان ما دیگر در کپر و چادر تحصیل نکنند، هم آموزش و پرورش، هم خیرین مدرسهساز، هم معلمان، همگی باهم تلاش کردند تا به این نقطه برسیم.
رئیسجمهوری با بیان اینکه علاوه بر ساخت مدارس تاکید ما بر اجرای عدالت آموزشی است، اظهار کرد: عدالت به معنی تساوی نیست بلکه هرجا به تناسب خود باید پیش رود. روستا متناسب با خود، فرهنگها و اقلیمها متناسب با خود و افراد هم متناسب با استعداد خود باید پیشرفت کنند.
رئیس دولت سیزدهم افزود: هرچه برای آموزش و پرورش هزینه شود نباید نگران شویم چون این کار سرمایهگذاری است. نگرانی ما باید بر افزایش بهرهوری باشد تا تلاش کنیم به اندازه میزان ظرفیتهای آموزش و پرورش، شاهد افزایش بهرهوری باشیم.
وی با تاکید بر ضرورت پرداخت به موقع حقالزحمه معلمان، تصریح کرد: این خواسته بهحق و درستی است. نهتنها حقالزحمه معلمان بلکه حقالزحمه هرکسی باید به موقع پرداخت شود. پیش از آنکه عرق جبین افراد خشک شود. مشکل مسکن برای عموم نیازمندان در کشور بهویژه استادان دانشگاه و معلمان آموزش و پرورش هم باید رفع شود تا آنان دغدغه مسکن نداشته باشند. آرامش معلمان برای ما اهمیت دارد و این امر در دولت حتماً دنبال میشود.
رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: به هنرستانها هم باید اهمیت بیشتری داده شود. کار هنرستانها در کشور مهم است. ابزارها و تجهیزات در هنرستانها باید نو شوند و باید به سمت تقویت مهارتآموزی در هنرستانها حرکت کنیم.
رئیسی با بیان اینکه اعتماد مردم به مدرسه بسیار مهم است، اظهار کرد: این اعتماد با بخشنامه درست نمیشود بلکه با شیوه مدیریت و عملکرد شما در مدرسه انجام میشود. این سرمایه همواره باید حفظ و پاسداری و بر آن افزوده شود و این امر با تلاش و خواستن شماست که محقق میشود.
ارسال پاسخ